Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Harnessing Generative AI for Individualized Education
Zagibalov Taras
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
I Can DigIt!
Forsström Sampo
-
Näkökulmia ohjelmoinnin opetukseen ammatillisella toisella asteella
Avellan Tero
-
AI-tutorbotti oppimisen ja opetuksen tukena
Immeli-Vänskä Kati
-
Vaikuttava pedagoginen media
Tolonen Tomi
-
HYVÄ HOMMA! Työelämätaitoja toisen asteen opiskelijoille
Olkkonen Minna
-
Kuinka luot mikro- ja nanokursseja?
Perämäki Mira
-
Tee itse sparrattu tekoälybotti
Kalliolehto Jukka
-
Tekoäly ja pelillisyys opetuksessa
Vanninen Markku
- Kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijat
- Luokanopettajat
- Peruskoulun aineenopettajat
Miten tekoälyä opetetaan ja miten sitä hyödynnetään opetuksessa? Esimerkiksi lisäämällä tekoälyn opetusta jo valmiiseen monialaiseen opintokokonaisuuteen!
Olemme kehittäneet koulussamme Ekotalo-opintokokonaisuuden, jossa keskitytään ekologiseen asumiseen ja elämiseen. Koulumme monialainen STEAM-painotteinen opintokokonaisuus kehittyy ja parantuu vuosittain, kun opettajat tarkastelevat projektin aikana ja jälkeen mitä parannettavaa opintokokonaisuudessa on. Tämän lukuvuoden opintokokonaisuudessa hyödynnämme ajankohtaisesti tekoälyä.
Yhteistyössä Oulun yliopiston kanssa ja osana Generation AI-hanketta koulumme 6-luokkalaisille opetettiin koneoppimisen kouluprojekti keväällä 2023. Tavoitteena on tukea oppilaita kasvamaan tietoisiksi ja luoviksi toimijoiksi, jotka haluavat ja voivat aktiivisesti vaikuttaa tulevaisuuden rakentamiseen tekoälyn muovaamassa maailmassa. Yhteistyössä Oulun Yliopiston kanssa kehitämme pedagogiikka, opetusmateriaalia ja -teknologiaa tukemaan tekoälyyn liittyvien taitojen oppimista. Nyt 7-luokkalaisina oppilaat hyödyntävät jo oppimiaan asioita ja kehittävät tekemiään luokittelijoita osana opintokokonaisuutta.
STEAM-MOKin aikana oppilaat opiskelevat kestävän kehityksen mukaisia teemoja, kuten mitkä valinnat ovat kestäviä omassa kulutuksessa ja miten voin asua ja elää mahdollisimman ekologisesti. He rakentavat ryhmissä pienoismallit ekologisista taloista kuvataiteen, käsityön, matematiikan ja luonnontieteiden tunneilla. Valmistamisvaiheessa käytetään uusia opetusteknologioita hyödyksi. Uutena asiana monialaisessa opintokokonaisuudessa otetaan tekoäly vahvasti mukaan opetukseen ja oppilailla on mahdollisuus hyödyntää tekoälyä mm. tiedonhaussa, kuvien tuottamisessa ja luokittelijan luomisessa. Esityksessä nähdään mitä luovia ratkaisuja oppilaat ovat käyttäneet ja mitä uutta tekoäly on tuonut opetukseen.