Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
Suuret kielimallit oppimisen tukena: opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
Korpimies Kai
-
Treenaa tekoälyn maanittelutaituriksi
Honkonen Kaisa
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
Digipedataidot 0-100 ja luovat teknologiat
Rantanen Sanna
-
Mitä digitaalisesta toimintakulttuurista tulee huomioida digitalisaation linjausten saavuttamiseksi?
Syvänen Antti
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
-
Tiedolla ohjaaminen SAMKissa
Keckman Marjo
-
I Can DigIt!
Forsström Sampo
-
Humanistisen ammattikorkeakoulun verkko-opintojaksojen laadun ja saavutettavuuden edistämisestä saadut kokemukset
Timonen Päivi
Tekoäly opetuksen tukena: sovelluksia, pelisääntöjä ja ohjeita
Hyvät käytänteet
Tekoäly
Sijainti: Esityssali 24
-
Puheenjohtaja: Laakso Matleena
Ajankohta: 18.4.2024 17.15 - 17.45
(30 minuuttia)
Kohderyhmä:
- Ammatillinen oppilaitos: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
- Perusaste/lukio: Rehtorit ja johtajat
- Varhaiskasvatuksen henkilöstö
Eronen Tuomas
, TVT-asiantuntija
Vantaan kaupunki
Hannula Jani
, TVT-asiantuntija
Vantaan kaupunki
Lång Niina
, Opetustoimen asiantuntija
Vantaan kaupunki
Tekoälyn tulo kaikkien saataville suuria kielimalleja hyödyntävien sovellusten kautta on nostanut esiin uusia haasteita myös opetuksessa. Esityksessä kerromme havaintojamme, miksi tekoäly on tärkeää ja kiinnostavaa opetuksessa ja kasvatuksessa, sekä mitä haasteita ja mahdollisuuksia se tuo mukanaan. Vaikka tekoälysovelluksia ja niihin liittyviä oppaita on viime aikoina ilmestynyt runsaasti, esimerkiksi perusopetukseen sopivia tekoälysovelluksia sekä tekoälysovellusten opetuskäyttöön liittyviä spesifejä ohjeita on ollut toistaiseksi niukasti saatavilla. Tule kuulemaan kuntaorganisaation ratkaisuja siitä, miten tekoälyä voidaan käyttää vastuullisesti ja pedagogisesti eri ikäisten oppijoiden kanssa.
Esityksessä
- Kerromme kuntatasoisista pelisäännöistä ja ohjeista, ja miten tekoälysovelluksien käyttö liittyy uusiin lukutaitoihin ja laa-alaisen osaamisen taitoihin.
- Esitelemme esimerkkejä erilaisista tekoälysovelluksista, jotka on valittu opetukseen sopiviksi eri ikäryhmille (esim. luovuutta, kriittistä ajattelua, yhteistyötä ja ongelmanratkaisua tukevia sovelluksia) keskittyen perusopetusikäisiin oppilaisiin.
- Kerromme, millaista tukea ja koulutusta opettajat voivat saada tukea tekoälysovellusten käyttöön opetuksessa.
- Näytämme, miten opettaja voi hyödyntää omassa työssään ja opetuksen suunnittelussa tekoälyn tuomia mahdollisuuksia.