Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Turvaa tietosuojasta
Anttila Natasa
-
Laajennettu todellisuus opetuksessa
Lahti Aleksi
-
Putkentaivutuksen VR-sovellus
Mika Aaltonen
-
Haastavia asiakaspalvelutilanteita virtuaaliympäristössä
Koponen Laura
-
TAOKin täydennyskoulutukset opettajille: Digipedagogiikkaa ja uutta teknologiaa
Katto Leena
-
Opetustoimen tietosuojan ABC
Anttila Natasa
-
Virtuaalitodellisuus opetuksessa, yhteistyö ja vuorovaikutus
Mattila Maria
-
Turvallisen tilan lukio -pakopelikokonaisuus
Sundelin Iris
-
Digipedataidot 0-100 ja luovat teknologiat
Rantanen Sanna
-
Vaikuttava pedagoginen media
Tolonen Tomi
- Kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijat
- Lukion opettajat
- Yliopistot: Tiedekuntien opetushenkilöstö
Suomenopiskelijoiden roolipeli VR-ympäristössä: kulttuurivaihtoa kotisohvalta
Opiskelijavaihto avartaa, mutta on tarpeen pohtia myös muita mahdollisuuksia järjestää kulttuurivaihtoa ympäristökriisin aikana ekologisesti kestävällä periaatteella. Pohdimmekin, miten tarjota opiskelijoillemme avartavia kansainvälisiä kokemuksia teknologiavälitteisesti yhteistyöoppilaitoksiemme, suomalaisen lukion ja yhdysvaltalaisyliopiston välillä. Monista etäkokouksista kuitenkin puuttuu läsnäolon kokemus, kun opiskelijat eivät voi liikkua samassa tilassa ja vuorovaikutuskumppaneista näkyvät vain kasvot ja hartiat. Olemme vastanneet näihin haasteisiin opetuskokeilullamme, jossa opiskelijamme ovat osallistuneet kansainväliseen kulttuurivaihtoon Wonda VR -ohjelman avulla.
VR:n käytöstä kielenoppimisessa on tällä hetkellä vain vähän tutkimustietoa. Trasherin (2022) tutkimus osoittaa, että VR-vuorovaikutuksessa voidaan vähentää kielenoppijoiden puhumisjännitystä. Lanin ym. (2016) tutkimukseen osallistuneet kielenoppijat raportoivat olevansa motivoituneita käyttämään VR:ää kielenoppimiseen.
Kuvaamme esityksessä roolipeliopetuskokeilua, johon osallistui eritaustaisia ja -tasoisia suomen kielen opiskelijoita: äidinkielen ja kirjallisuuden sekä puheviestinnän opiskelijoita suomalaislukiosta ja suomi vieraana kielenä -opiskelijoita yhdysvaltalaisesta yliopistosta.
Roolipelissä amerikkalaisopiskelijat esittivät avattaren hahmoissa Suomeen saapuvia vaihto-opiskelijoita ja suomalaislukiolaiset heidän tulevia isäntäperheitään. Opiskelijat ja opettajat osallistuivat vuorovaikutukseen rooleissa avattarien hahmoissa: kielellisinä tavoitteina olivat esittäytymis- ja neuvottelutaidot. Avattarien avulla osallistujat pystyivät liikkumaan samassa tilassa.
Pohdimme esityksessämme VR-ympäristössä tapahtuvan etäyhteistyön laajempia hyödyntämismahdollisuuksia opetuksessa ja sitä, millaista vuorovaikutustaitojen harjoittelua VR mahdollistaa verrattuna perinteisempiin etäyhteysohjelmiin. Lisäksi pohdimme VR-ympäristön soveltuvuutta oppilaitosten väliseen ekologisesti kestävään yhteistyöhön sekä monikulttuurisen viestinnän, työelämätaitojen ja eri oppiaineiden taitojen harjoitteluun (ks. esim. Agenda 2030 tavoitteet). Esittelemme myös jatkosovellutusehdotustamme Wonda VR:ään integroidun tekoälyavattaren hyödyntämiseksi kieli- ja viestintäopinnoissa, jolloin opiskelija voi harjoitella vuorovaikutustaitoja ajasta ja paikasta riippumatta.
Lähteet:
Lampela, J. & Räsänen, E. (2023). Opiskelijat kieli- ja kulttuuriasiantuntijoina amerikkalaisten ja suomalaisten suomenoppijoiden yhteistyössä. Suomenopettajat 3/2023.
Lan, Y. J. (2020). Immersion, interaction and experience-oriented learning: Bringing virtual reality into FL learning. Language Learning & Technology, 24(1), s. 1–15. http://hdl.handle.net/10125/44704
Räsänen, E. & Lampela, J. (2023). VR-ympäristö etäopiskelun monipuolistajana
– yhdysvaltalaisten ja suomalaisten suomen kielen opiskelijoiden vuorovaikutusta kansainvälisessä luokkahuoneessa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 14(4). Saatavilla: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2023/vr-ymparisto-etaopiskelun-monipuolistajana-yhdysvaltalaisten-ja-suomalaisten-suomen-kielen-opiskelijoiden-vuorovaikutusta-kansainvalisessa-luokkahuoneessa
Thrasher, T. (2022). The Impact of Virtual Reality on L2 French Learners' Language Anxiety and Oral Comprehensibility: An Exploratory Study. CALICO Journal, 39(2). https://doi.org/10.1558/cj.42198
Suomen YK-liitto. Agenda 2030. https://www.ykliitto.fi/kestava-kehitys