Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
Mitä digitaalisesta toimintakulttuurista tulee huomioida digitalisaation linjausten saavuttamiseksi?
Syvänen Antti
-
Harnessing Generative AI for Individualized Education
Zagibalov Taras
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
-
Valkeakosken kaupungin koulutuksen digitalisaation linjaukset 2027
Syvänen Antti
-
TAOKin täydennyskoulutukset opettajille: Digipedagogiikkaa ja uutta teknologiaa
Katto Leena
-
Oppilaiden ohjelmoinnillisen ajattelun arviointi ja kehittäminen digitaalisessa oppimisympäristössä
Lehtonen Daranee
-
Vopeka ja Jopeka varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen digiosaamisen arviointityökalut
Teppo Terhi
-
LogTracker - Analytiikka oppijan ohjauksen tukena
Vihmalaakso Jarmo
- Ammatillinen oppilaitos: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
- Ammatillinen oppilaitos: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
- Ammattikorkeakoulu: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
Epäreilu datatalous on meille tuttua: Digijätit ryöstökalastavat meidän kaikkien tiedot ja myyvät ne eteenpäin. Me saamme nähdäksemme mainoksia, mutta myös vihapuhetta, öyhötystä ja vaalivaikuttamista. Mielenterveys kärsii ja yhteiskunnat polarisoituvat, mutta digijätit jatkavat rahan takomista.
Reilun datatalouden aikakausi alkoi keväällä 2024 EU:n uusien sääntöjen astuttua voimaan. Somekeskustelut siistiytyvät, verkossa asioinnista tulee luotettavampaa, saamme päätösvaltaa omaan dataamme ja sekä alaikäisiä että yhteiskuntaa suojataan aiempaa paremmin. EU:ssa tullaan myös sääntelemään tekoälyn etiikkaa, ensimmäisenä maailmassa.
Myös yrityksille tulee paremmat mahdollisuudet toimia ilman digijättien häirintää. Uudet datan jakamisen mekanismit avaavat aivan uusia mahdollisuuksia toimia datanvälittäjinä, edistää data-altruismia ja hyödyntää yrityksissä olevaa dataa aiempaa paremmin.
Kaiken ikäisten oppijoiden tulisi tietää, millainen on uusi, uljas EU:n ihmislähtöinen datatalous, mitkä ovat kunkin oikeudet, ja miten tässä digiympäristössä pärjätään. Kaikille pitäisi tuoda perustiedot digitaalisista oikeuksista ja niiden puolustamisesta. Eri ammattiryhmät tarvitsevat uusia taitoja ja tietoja, jotta he voivat oivaltaa datatalouden mahdollisuudet omassa yrityksessä.
Tämän kaiken tulisi näkyä opetussuunnitelmissa, mutta myös oppilaitosten omien digipalveluiden hankinnassa ja käytössä.
Esiintyjät avaavat aihetta puolueettomasti ja konkreettisesti tekoälyn, digivallan, tietosuojan, demokratian ja kestävyyden näkökulmista. Aihetta tarkastellaan sekä oppimistavoitteiden että opetuksen järjestämisen kannalta.
Kerromme myös materiaaleista, joita opettajat voivat hyödyntää omassa työssään oppijoiden kanssa.