Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
Tee itse sparrattu tekoälybotti
Kalliolehto Jukka
-
Tekoäly ja pelillisyys opetuksessa
Vanninen Markku
-
AI-tutorbotti oppimisen ja opetuksen tukena
Immeli-Vänskä Kati
-
Harnessing Generative AI for Individualized Education
Zagibalov Taras
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
Valmiuksia tulevaisuuteen: Ohjelmoinnillisen ja algebrallisen ajattelun arviointi ja oppiminen
Lehtonen Daranee
-
Kuinka luot mikro- ja nanokursseja?
Perämäki Mira
-
H5P-työkaluilla verkkotehtäviä ja oppimateriaaleja
Laakso Matleena
-
Opinvoimala.fi:sta lisävirtaa opiskeluun
Luostarinen Aki
- Ammatillinen oppilaitos: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
- Ammatillinen oppilaitos: Opettajat
- Ammatillinen oppilaitos: Rehtorit ja johtajat
Työvoiman tarve lisääntyy ja työelämän osaamistarpeet muuttuvat. Tarvitaan uudenlaisia osaamisen kartoittamisen työkaluja ja menetelmiä, jotka auttavat tunnistamaan eri kieli- ja kulttuuritaustoista tulevien opiskelijoiden osaamista ja nopeuttavat heidän pääsyään työelämään.
Osaamisen kartoittaminen on tärkeää, jotta jokaiselle opiskelijalle voidaan luoda oppimispolku, joka tukee hänen omaa ammatillista kehitystään ja kasvuaan. Osaamisen kartoittaminen kuitenkin sitoo aikaa ja henkilöresursseja. Erityisesti kielellisten taitojen ja vuorovaikutustaitojen kartoittaminen tietyn alan kontekstissa voi olla hankalaa ja aikaavievää.
Keuda ja Elias Robot ovat kehittäneet yhteistyössä uudenlaisen, tekoälyyn perustuvan kartoitustyökalun, joka auttaa tekemään opiskelijan osaamisen näkyväksi. Ensimmäisessä vaiheessa työkalulla on kartoitettu kielellisten ja matemaattisten taitojen osaamista, ja tulevaisuudessa sitä voidaan laajentaa myös muihin ammatillisiin taitoihin.
Tällä hetkellä kartoitustyökalu mahdollistaa suullisen ja kirjallisen kielitaidon sekä matemaattisten taitojen kartoituksen tekoälyavusteisesti. Työkalu on adaptiivinen ja se tarjoaa oppijalle räätälöityjä, tekoälyn avulla luotuja harjoituksia. Kartoitustyökalulla voidaan edistää kielitaidon yhdenmukaista arviointia, tarjoten samalla opiskelijoille arvokasta palautetta heidän nykyisestä osaamistasostaan ja ohjaten heitä tunnistamaan alueet, joissa kehittyminen on tarpeen.
Foorumiesityksessämme esittelemme oppilaitoksen ja yrityksen yhteiskehittämisen tuloksena syntyneen tekoälypohjaisen osaamisen kartoittamisen työkalun. Jaamme kokemuksia työkalun tuomasta lisäarvosta ja sen vaikutuksesta osaamisen tunnistamiseen. Esittelemme myös työkalun tulevaisuuden kehityssuunnitelmia ja visioimme tekoälyn kasvavaa roolia ammatillisen koulutuksen parissa, erityisesti yksilöllisten oppimispolkujen tukemisessa.