Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Valmiuksia tulevaisuuteen: Ohjelmoinnillisen ja algebrallisen ajattelun arviointi ja oppiminen
Lehtonen Daranee
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
Oppilaiden ohjelmoinnillisen ajattelun arviointi ja kehittäminen digitaalisessa oppimisympäristössä
Lehtonen Daranee
-
Valkeakosken kaupungin koulutuksen digitalisaation linjaukset 2027
Syvänen Antti
-
Vopeka ja Jopeka varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen digiosaamisen arviointityökalut
Teppo Terhi
-
Digital Literacy and Digital Presence in Finnish Classrooms
Vallery Michael
-
Tekoäly ja pelillisyys opetuksessa
Vanninen Markku
-
Tavoiteperusteinen opetuksen suunnittelu ja arviointi digitaalisessa ympäristössä
Sälevä Sari
-
Kuinka luot mikro- ja nanokursseja?
Perämäki Mira
-
Tee itse sparrattu tekoälybotti
Kalliolehto Jukka
- Lukion opettajat
- Peruskoulun aineenopettajat
Oppilaiden osaamisen taso vaihtelee laajasti, ja oppilasaines on heterogeenista. Oppilaiden lukutaito on heikentynyt, ja laajojen kokonaisuuksien hahmottaminen sekä ymmärtäminen on useille haastavaa. Reaaliaineet sisältävät paljon omaksuttavia aihekokonaisuuksia, jotka tuntuvat oppilaiden näkökulmasta usein raskailta. Käsitteellinen ymmärrys vaatii keskittymistä, aiheeseen paneutumista sekä toistoa. Nykyiset opetussuunnitelmat painottavat taitopohjaisuutta sekä aineistolähtöisyyttä. Arviointi tuottaa opettajille paljon työtä yhä moninaisemmassa oppilasjoukossa.
Kokeilumme tuo oppimisanalytiikan osaksi reaaliaineiden opetusta. Tavoitteena on luoda esimerkki siitä, miten eriyttävän opetuskokonaisuuden voi toteuttaa digitaalisella oppimisanalytiikka-alustalla siten, että se palvelee mahdollisimman erilaisia taitotasoja ja –tavoitteita.
Alustaksi valikoitui Turun yliopiston kehittämä Ville-alusta. Sen etuja ovat huokea hinta, jaettavuus, arvioinnin automaattisuus, kehittyneet analytiikkapalvelut sekä monikäyttöisyys. Alustan avulla pystytään luomaan monenlaisia tehtäviä, jotka harjoittavat opetussuunnitelman tavoitteiden pohjalta niin perustaitoja kuin oppiainekohtaisia taitotavoitteita.
Tämän kokeilun esimerkkioppiaineena toimii historia. Historia on nykyopetussuunnitelman mukaisesti taitoperustainen ja aineistolähtöinen oppiaine. Ville-pelialustalla on mahdollista luoda myös aineistopohjaisia, opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisia tehtäviä. Kurssitehtävät rakennetaan Ville-alustalle eri tasoisiin oppimispolkuihin. Oppilas etenee poluilla omien tavoitteidensa ja taitojensa mukaan.
Kysymme, miten oppimisanalyyttisen alustan käyttö opetuksessa vaikuttaa heikentyneeseen osaamiseen ja oppiaineen arviointiin. Helpottaako alustan käyttö arviointia? Tukeeko se oppilaiden taitotavoitteiden saavuttamista? Miten digitaalinen pelialusta soveltuu reaaliaineen opetukseen? Kuinka hyvin eriyttäminen toimii erilaisten oppimispolkujen kautta?
Tavoitteemme on, että oppimisanalytiikan ja digitaalisen alustan käyttö rantautuu myös reaaliaineiden opetukseen. Näin hyötyvät niin oppilaat kuin opettajat. Parhaimmillaan oppilaiden motivaatio kasvaa pelillisen alustan ja taitotasoon soveltuvien tehtävien myötä. Oppimisen ongelmia voidaan havaita helpommin sekä havaita myös, missä taitotavoitteissa haasteita ilmenee. Osittain automaattisen arvioinnin myötä opettajan työtaakka helpottuu ja työtä voi suunnata oppilaiden ohjaamiseen sekä tukemiseen.