Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
TAOKin täydennyskoulutukset opettajille: Digipedagogiikkaa ja uutta teknologiaa
Katto Leena
-
Tekoäly ja pelillisyys opetuksessa
Vanninen Markku
-
Putkentaivutuksen VR-sovellus
Mika Aaltonen
-
Mitä digitaalisesta toimintakulttuurista tulee huomioida digitalisaation linjausten saavuttamiseksi?
Syvänen Antti
-
Harnessing Generative AI for Individualized Education
Zagibalov Taras
-
Turvallisen tilan lukio -pakopelikokonaisuus
Sundelin Iris
-
Virtuaalitodellisuus opetuksessa, yhteistyö ja vuorovaikutus
Mattila Maria
-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
Opetustoimen tietosuojan ABC
Anttila Natasa
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
- Kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijat
- Perusaste/lukio: Rehtorit ja johtajat
- Peruskoulun aineenopettajat
Oppilaslähtöisten tekoälytaitojen opetus luokkahuoneessa:
Opi, kehity ja menesty!
Maarit Rainio
Tekoäly on tullut jäädäkseen ja se kehittyy huimaa vauhtia. Meidän tulisi varustaa meidän oppilaamme tulevaisuuden taidoilla, mukaan lukien taito hyödyntää tekoälyä järkevästi ja vastuullisesti. Tekoälytaitojen opetus ei ole pelkästään trendi, vaan se on välttämätön osa modernia koulutusta. Se tarjoaa oppilaille mahdollisuuden kehittää analyyttistä ajattelua, ongelmanratkaisutaitoja ja teknistä osaamista. Nämä taidot ovat olennaisia tulevaisuuden työelämässä menestymisen kannalta.
Oppilaiden täytyy oppia hyödyntämään tekoälyn voimaa älykkäästi ja vastuullisesti. Ennen kuin luokkahuoneessa syvennytään tekoälyn maailmaan, rakennetaan yhdessä oppilaiden kanssa pelisäännöt sen käytölle. Pelisääntöjen taustalla on oppilaiden kanssa käyty keskustelu plagioinnista, eettisistä dilemmoista sekä virheellisestä ja harhaanjohtavasta tiedon problematiikasta. Tämä antaa oppilaille mahdollisuuden olla osallisina oman oppimisensa ohjauksessa ja auttaa heitä ymmärtämään vastuullisen tekoälyn käytön tärkeyden. Kun säännöt ovat selvät, voimme astua syvemmälle tekoälyn maailmaan.
Luokassa on mahdollista hyödyntää monenlaisia tekoälypohjaisia ohjelmistoja ja työkaluja opetuksessa. Esittelen webinaarissani seuraavia omassa opetuksessani käyttämiäni tekoälypohjaisia ohjelmia, jotka tarjoavat oppilailleni monipuolisia oppimiskokemuksia. Havainnollistan esitystäni oppilaitteni luomilla tuotoksilla.
ChatGPT on älykäs chatbotti, joka innostaa ja harjoittaa oppilaiden luovuutta kysymysten ja keskustelun avulla eri oppiaineissa. Verse by Verse mahdollistaa runojen ja laulujen luomisen tekoälyn avulla, mikä innostaa luovuutta ja kielitaidon kehittymistä. BlockadeLabs ja Skybox ovat ohjelmia, jotka tarjoavat mahdollisuuden virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden kokeilemiseen opetuksessa, mikä tekee oppimisesta interaktiivisempaa.
Crayon on piirustussovellus, joka tukee taiteellista ilmaisua ja luovaa suunnittelua. Quick, Draw! on piirtämiseen ja kuvantunnistukseen perustuva peli, joka voi auttaa kehittämään hienomotorisia taitoja ja havainnointikykyä. VR/AR-ohjelmat mahdollistavat oppilaille syventyä virtuaalimaailmoihin ja laajentaa oppimistaan immersiivisellä tavalla. Näiden teknologioiden avulla oppilaat voivat sukeltaa virtuaalimaailmaan ja kokea oppimisen uudella tavalla. He voivat matkustaa ajassa, sukeltaa syvälle tieteellisiin ilmiöihin tai oppia vuorovaikutteisesti historian tapahtumista.
DeepL on käännössovellus, joka voi tukea kielten oppimista ja viestintää eri kielillä. ThingLink mahdollistaa interaktiivisten kuvien ja videoiden luomisen, mikä voi tehdä oppimateriaaleista elävämpiä ja osallistavampia. Canva tarjoaa työkaluja graafiseen suunnitteluun ja esitysten tekemiseen. Quizizz on työkalu kyselyiden ja kokeiden tekemiseen, mikä voi auttaa oppilaita harjoittelemaan ja arvioimaan osaamistaan eri aiheissa. SMART Technologies tarjoaa mahdollisuuden luoda tekoälyn avulla generoituja kysymyksiä opetukseen, joita voi hyödyntää monipuolisesti eri oppiaineiden opetuksessa.
Näiden ohjelmistojen avulla oppilaat voivat tehostaa oppimistaan eri tavoilla, oli kyse sitten tiedonhallinnasta, luovuuden harjoittamisesta, kielten oppimisesta tai interaktiivisesta opetuksesta. Ne tarjoavat monipuolisia mahdollisuuksia opetuksen rikastamiseen ja oppilaiden osallistamiseen.
”Tekoälypedagogiikka” luokkahuoneessa on kehittelemäni opetusmenetelmä, jossa käytän tekoälyä pedagogisissa tarkoituksissa ja opetuksen parantamiseksi. Tämä sisältää tekoälyn hyödyntämisen oppimisen analysoinnissa, opetusmateriaalien räätälöinnissä yksittäisille oppilaille, henkilökohtaisen oppimispolun suunnittelussa ja reaaliaikaisessa opetuksen tukemisessa. Näin jokainen oppilaani voi edetä omassa tahdissaan ja saavuttaa parhaan mahdollisen oppimistuloksen. Tekoäly auttaa oppilaitani paremman oppimiskokemuksen luomisessa, oppimistulosten parantamisessa ja jaksamisessa. Luokkahuoneessani tekoäly toimii oppilaiden oppimista tukevana apuvälineenä.
Me opettajat ja oppilaat rakennamme yhdessä tulevaisuutta ja valmistaudumme huolellisesti tekoälyn aikaan. Tekoäly on voimavara, ja tehtävämme on varmistaa, että se palvelee yhteiskuntaa ja yksilöitä parhaalla mahdollisella tavalla. Yhdistämällä innostavan oppimisen ja tekoälyn mahdollisuudet luokkahuoneessa, luomme oppimisympäristön, joka valmistaa oppilaat menestymään tulevaisuuden maailmassa. Näin varmistamme, että heillä on tarvittavat taidot ja tiedot tekoälyn älykkääseen ja eettiseen hyödyntämiseen. Oppimalla tekoälytaitoja he saavat merkittävän edun tulevaisuuden työmarkkinoilla. Lisäksi he oppivat ajattelemaan luovasti, ratkaisemaan ongelmia ja soveltamaan teknologiaa monipuolisesti.