Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Teknostressin hallinta lähi- ja etäopetustilanteissa
Mehtälä Saana
-
Turvallisen tilan lukio -pakopelikokonaisuus
Sundelin Iris
-
ViLLE-asiantuntijakoulutus ja omien tehtävien laatiminen ViLLE-oppimisympäristöön
Enges Petra
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
PODI - polkuja ja palveluja digitaaliseen ohjaukseen ja oppimiseen
Maija-Liisa Laukkanen
-
Opetustoimen tietosuojan ABC
Anttila Natasa
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
-
Vaikuttava pedagoginen media
Tolonen Tomi
-
Opinvoimala.fi:sta lisävirtaa opiskeluun
Luostarinen Aki
-
Testattuja menetelmiä opettajien digi(peda)osaamisen vahvistamiseksi
Halla Mirje
- Kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijat
Esitysaineisto
Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla halutaan edistää kaikenlaisten oppijoiden osallisuutta ja mahdollisuuksia digitaalisen osaamisen kartuttamisessa.
Vuoden 2023 aikana on kehitetty lähes 30 luokan- ja aineenopettajan kanssa perusopetuksen Oppijan digipolku kansallisten digitaalisen osaamisen kuvausten pohjalta. Poluilla on neljä osa-aluetta; vuorovaikutus, oma ja luova tuottaminen, käytännön taidot sekä turvallisuus ja vastuullisuus.
Polut koostuvat vuosiluokkaistetuista oppimistavoitteista sekä niiden saavuttamisen tueksi laadituista suositelluista aktiviteeteistä, jotka on kytketty opetussuunnitelman tavoitteisiin ja sisältöihin. Helsingissä on paljon S2-oppijoita, joten polusta on kehitetty myös valmistavaan opetukseen tarkoitettu versio.
Oppijan digipolku aktiviteetteineen on julkaistu verkossa suomeksi, ruotsiksi ja myös englanniksi. Kokonaisuus on julkaistu eri formaateissa: tavoitetaulukkoina, ThingLink-sisältöinä ja myös oppijoille helppokäyttöisellä digitaalisella alustalla, jonka kautta koulussa voidaan seurata tavoitteiden saavuttamista ja oppijoiden etenemistä digipolulla. Kokonaisuuteen kuuluu myös karttaluonteinen kooste digipolun eri vaiheisiin suositelluista ohjelmoinnin välineistä ja sovelluksista.
Kymmenessä kehittämistyössä mukana olleessa koulussa oppijan digipolku on otettu käyttöön ja kevään 2024 aikana digipolku jalkautetaan kaupungin muihin kouluihin. Kouluja tuetaan tarjoamalla koulutuksia ja hyödyntämällä kehittäjäopettajaverkostoa.
Oppijan digipolku ulotetaan myös varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen. Yhteiskehittämisessä on mukana useita varhaiskasvatusyksiköitä. Oppijan digipolut on kytketty mm. kestävän tulevaisuuden pedagogiseen toimintamalliin (Kettu-malli). Sen on tarkoitus konkretisoida sekä varhaiskasvatussuunnitelman että esiopetussuunnitelman digitaalisen osaamisen ja monilukutaidon tavoitteita. Oppijan digipolun painotuksena ovat erityisesti ”ilmaisun monet muodot” ja ”tutkin ja toimin ympäristössäni” -sisällöt.