Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Digipedataidot 0-100 ja luovat teknologiat
Rantanen Sanna
-
TAOKin täydennyskoulutukset opettajille: Digipedagogiikkaa ja uutta teknologiaa
Katto Leena
-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
Suuret kielimallit oppimisen tukena: opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
Korpimies Kai
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
Laajennettu todellisuus opetuksessa - kokeiluista käytäntöön
Lahti Aleksi
-
Treenaa tekoälyn maanittelutaituriksi
Honkonen Kaisa
-
Turvallisen tilan lukio -pakopelikokonaisuus
Sundelin Iris
-
I Can DigIt!
Forsström Sampo
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
- Lukion opettajat
- Peruskoulun aineenopettajat
Tekoälypalvelujen kehittymisen seurauksena myös opetus ja opiskelu on suuressa murroksessa. Harjoittelukouluissa on laadittu lukuvuonna 2023–2024 eri kouluasteiden opettajien ja opettajankouluttajien tueksi Opettajan tekoälyopas, joka tarjoaa opettajille pienen ja tiiviin tietopaketin keskeisistä asioista, jotka opettajan tulisi tekoälystä tietää ja useita käytännön esimerkkejä opettajan työhön liittyen. Oppaassa esitellään tekoälyn käyttöä opetuksessa ja arvioinnissa, opettajan erilaisten työtehtävien kuten luokanohjauksen apuvälineenä ja oppilaille opetettavana aiheena.
Kerromme esityksessä tapausesimerkein käytännön kokemuksia tekoälyn opetuskäytöstä, tekoälyn opettamisesta oppilaille opiskelun tukivälineeksi sekä tekoälyn yleistymisen tuomien haasteiden ratkomisesta ja esittelemme kaikkiaan eNorssi-portaalissa avoimesti jaossa olevan tekoälyoppaan.
Eräs esiteltävä käytännön esimerkki on tekoälyn käyttäminen murtolukuteemaisen matematiikan tunnin materiaalin luomiseen ja koetehtävien laatimiseen. Kokeilussa sama teema käänteisenä myös oppilaiden tekoälytaitojen harjoittamiseen, kun oppilaat ohjattiin ratkomaan matematiikan tehtäviä tekoälyn avulla ja arvioimaan tekoälyn antamien vastausten ja perustelujen oikeellisuutta ja täsmällisyyttä. Tehtävä harjoitti oikeiden syötteiden muotoilua, tulosten parantamista tekoälylle annettavilla jatkokysymyksillä ja samalla mahdollisti yhteisen pohtimisen siitä, voiko tekoälyn antamiin vastauksiin luottaa.
Toinen tapausesimerkki on tarinallisuutta ja luovuutta tukenut tekoälypaja, jossa oppilaat laativat tarinan, sadun tai hahmoryhmän taustakertomuksen kuvatekoälypalvelua (kuten Leonardo.ai tai DALL-E3) ja kielimallitekoälypalvelua (kuten ChatGPT tai Google Bard) hyödyntäen ja näiden palvelujen tuloksia yhdistellen. Pajamalli sopii eri ikäisille oppilaille ja moneen oppiaineeseen tai monialaiseksi oppimiskokonaisuudeksi.