Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Teknostressin hallinta lähi- ja etäopetustilanteissa
Mehtälä Saana
-
Verkkosimulaatio-opettaminen mahdollisuutena
Laitomaa Heidi
-
Turvallisen tilan lukio -pakopelikokonaisuus
Sundelin Iris
-
Oppilaiden ohjelmoinnillisen ajattelun arviointi ja kehittäminen digitaalisessa oppimisympäristössä
Lehtonen Daranee
-
Valmiuksia tulevaisuuteen: Ohjelmoinnillisen ja algebrallisen ajattelun arviointi ja oppiminen
Lehtonen Daranee
-
Tiedolla ohjaaminen SAMKissa
Keckman Marjo
-
Näkökulmia ohjelmoinnin opetukseen ammatillisella toisella asteella
Avellan Tero
-
Haastavia asiakaspalvelutilanteita virtuaaliympäristössä
Koponen Laura
-
Teknologialla potkua taito- ja taideaineisiin
Arböl-Lilleberg Katrine
-
Inklusiivinen digipedagogiikka varhaiskasvatuksessa – kaikille sopivaa toimintaa digivälineillä
satu.nerg-ohman@espoo.fi
Oppimispelejä tarkasteltiin ITK-konferenssissa ensimmäisen kerran jo vuonna 1998. Tämän jälkeen oppimispelien ympärille on syntynyt monenlaista pöhinää mukaan lukien tieteellistä tutkimusta. Kokoavat tutkimuskatsaukset ovat osoittaneet, että pelillinen oppiminen on tehokasta. Näiden tutkimusten mukaan pelillistäminen kannattaa. Toisaalta tutkimukset ovat paljastaneet, etteivät kaikki oppimispelit ole tehokkaita eivätkä pelit välttämättä motivoi oppijoita. Tässä esityksessä tarkastelen pelillisen oppimisen mysteerejä eri näkökulmista. Olen tutkinut oppimispelien vaikutuksia monin eri menetelmin aina silmänliikkeistä aivokuvantamiseen. Esityksessäni paljastan, millaisia vaikutuksia oppimateriaalien pelilistämisellä on esimerkiksi havainnointiin, motivaatioon ja tunteisiin – oppimistuloksia unohtamatta. Tule kuulolle ja nappaa pelillistämisvinkit matkaan. Huomioithan, että tämäkään esitys ei ole vailla älyä.