Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Laajennettu todellisuus opetuksessa - kokeiluista käytäntöön
Lahti Aleksi
-
I Can DigIt!
Forsström Sampo
-
Työkaluja kriittisen nettilukutaidon opettamiseen
Kulju Pirjo
-
Humanistisen ammattikorkeakoulun verkko-opintojaksojen laadun ja saavutettavuuden edistämisestä saadut kokemukset
Timonen Päivi
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
Vaikuttava pedagoginen media
Tolonen Tomi
-
Pelikasvatus 6.-9. luokkalaisten oppimisen tukena
Järvenpää Timo
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
Digi-ihana vaka ja esiopetus - digitaalinen digisuunnitelma
Väinä Annika
-
Opinvoimala.fi:sta lisävirtaa opiskeluun
Luostarinen Aki
- Ammattikorkeakoulu: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
- Kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijat
- Yliopistot: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
Digipedagogiikan laatukriteerit tukevat korkeakouluja laadukkaan ja
oppijalähtöisen koulutustarjonnan tuottamisessa Jatkuvan ja joustavan
oppimisen tarjottimelle (Digivsio 2030-hanke)
Nopeasti
muuttuvassa maailmassa uuden oppiminen ja uudenlaiset osaamistarpeet
korostuvat. Tarve jatkuvalle oppimiselle
ja osaamisen täydentämiselle läpi elämän kasvavat tulevaisuudessa. Digivisio
2030 –hankkeessa kehitettävä digipalvelu, työnimeltään Jatkuvan ja joustavan
oppimisen tarjotin, tuo korkeakoulujen jatkuvan oppimisen tarjonnan jokaisen
oppijan saataville helposti ja yhteen paikkaan. Palvelua kehitetään
oppijalähtöisesti tiiviissä yhteistyössä korkeakoulujen kanssa.
Oppijalähtöisyys on yksi Digivisio- hankkeen arvoista, mikä ohjaa vahvasti Jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimen kehittämistä. Jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimen kautta korkeakouluissa voi tulevaisuudessa opiskella entistä monimuotoisempi joukko oppijoita vaihtelevissa elämäntilanteissa. Oppijalähtöisesti toimimalla huolehdimme siitä, että jokaisella on mahdollisuus oppia jatkuvasti muuttuvassa maailmassa itselleen sopivalla tavalla. Oppijan etu on lähtökohtamme palvelun kehittämisessä. Oppija hyötyy tarjottimella olevasta korkealaatuisesta koulutussisällöstä, pedagogiikastamme ja palvelustamme.
Miten oppijalähtöisyys näkyy Jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimen kehittämisessä? Entä miten oppijalähtöisyydellä voidaan edistää laatua koulutustarjonnassa? Jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimen kehittämistyön lähtökohtana on oppijan eli palvelun käyttäjän näkökulma. Tarjottimella olevan koulutustarjonnan tulee olla haettavissa ja vertailtavissa yhdenmukaisin kriteerein. Tarjottimen ominaisuuksia ja sen kautta jaettavaa tarjontaa ohjaavat Digipedagogiikan laatukriteerit osana yleisiä Jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimen pelisääntöjä. Oppijalähtöisyyttä edistämme Digipedagogiikan laatukriteerien kautta.
Digipedagogiikan laatukriteerien keskeiset teemat ovat monimuotoisuus, modulaarisuus, saavutettavuus ja käytettävyys. Monimuotoisuudella tarkoitetaan eri taustoista tulevien oppijoiden huomioimista osana yleisempää oppijakeskeisyyden periaatetta. Käytännössä monimuotoisuus tarkoittaa erilaisia työskentelytapoja ja vaihtoehtoisia suoritustapoja osaamistavoitteiden sallimissa rajoissa. Modulaarisuudella tavoitellaan koulutustarjonnan pinottavuutta, jossa oppijoilla on valittavanaan sekä pieniä osaamiskokonaisuuksia, piensuoritteita että mikro-oppimista. Modulaarisuuden myötä oppijalle avautuu mahdollisuuksia valita joustavasti omaan tilanteeseen ja tarpeeseen sopivia sisältöjä. Saavutettavuudella edistetään avointa oppimista ja varmistetaan saavutettavuusvaatimusten toteutuminen koulutustarjonnassa ja sisällöissä. Oppijalähtöisten sisältöjen tekemisessä keskeistä on käytettävyyden teema. Digipedagogiikan laatukriteerinä käytettävyys ohjaa korkeakouluja tekemään oppimisalustoistaan johdonmukaisia ja suosimaan korkeakoulun tasolla yhtenäisiä rakenteita.
Foorumiesityksessä esittelemme Jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjotinta ja tarjottimen yhteydessä tehtävää digipedagogiikan kehittämistyötä. Keskitymme erityisesti Digipedagogiikan laatukriteereihin, joita on työstetty yhteistyössä korkeakoulujen kanssa vuodesta 2022 lähtien.
Lähteet Digipedagogiikan laatukriteerit 1.0. 2023. Digivisio 2030 –hanke. https://tt.eduuni.fi/sites/DIGIVISIO-digivisio2030/hanketoimisto/_layouts/15/WopiFrame.aspx?sourcedoc={284803C6-4356-41EC-A312-9A7FE8ABFD54}&file=Digipedagogiikan laatukriteerit 1.0 CC_BY_SA_4.0.pptx&action=default
Esiselvitys: Kansalliset verkko-opetuksen laatukriteerit. 2022. Digivisio 2030 –hanke. https://wiki.eduuni.fi/x/ndEcEw