Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
Tiedolla ohjaaminen SAMKissa
Keckman Marjo
-
SELFIE - koulujen digitaalisen osaamisen itsearviointivälineen pilottikokemuksia
Heikki Laivamaa
-
Testattuja menetelmiä opettajien digi(peda)osaamisen vahvistamiseksi
Halla Mirje
-
Humanistisen ammattikorkeakoulun verkko-opintojaksojen laadun ja saavutettavuuden edistämisestä saadut kokemukset
Timonen Päivi
-
I Can DigIt!
Forsström Sampo
-
Teknologialla potkua taito- ja taideaineisiin
Arböl-Lilleberg Katrine
-
Vaikuttava pedagoginen media
Tolonen Tomi
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
-
SOTEALAN TULEVAISUUDEN OSAAMISTA YHTEISKEHITTÄMÄSSÄ ALUEEN TYÖELÄMÄTOIMIJOIDEN KANSSA
Kekäläinen Heli
- ICT järjestelmä- ja tukihenkilöt
- Korkeakoulut: Rehtorit ja johtajat
- Yliopistot: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
Esittelemme suomalaisessa yliopistossa käytössä olevan koulutusohjelmien johtamisen analytiikkavälineen sekä sen kehittämisen ja ylläpidon ekosysteemin ja elinkaaren. Esitettävä analytiikkaväline on kehitetty vastaamaan koulutuksen johtamisen sekä erityisesti koulutusohjelmien johtajien tarpeisiin seurata keskeisiä indikaattoreita koulutuksen tavoitteista, koulutuksen houkuttelevuudesta, koulutuksen laadusta sekä tuloksista. Esitys soveltuu erityisesti koulutuksen johtajille sekä koulutusorganisaation analytiikkavälineiden kehittäjille.
Esityksessä tuodaan esille analytiikkavälineen ekosysteemi, joka auttaa hahmottamaan dataan ja analytiikkaan liittyviä olennaisia toimijoita ja elementtejä sekä niiden kypsyystasoa koulutusorganisaatiossa. Analytiikkavälineen teknisen rakenteen ja sisältöjen osalta kuvaamme moninaisten datalähteiden tunnistamista, niiden käsittelyä ja esittämistä loppukäyttäjille. Esitämme käytännön esimerkkien avulla analytiikkavälineen käyttäjälähtöisen ja palautteeseen pohjautuvan kehittämisen, käyttöönoton ja käytön tuen elinkaareen kuuluvia onnistumisia ja haasteita. Kuvaamme myös, kuinka analytiikkavälinettä sovelletaan koulutuksen arviointi- ja kehitysprosesseissa yliopiston eri tasoilla. Tuomme esille analytiikkavälineeseen liittyvän analytiikkapalvelun ja käyttäjätuen keskeisen merkityksen.
Esitys nostaa keskusteluun analytiikkavälineiden merkityksen koulutuksen johtamisessa sekä analytiikan jatkokehittämisen kohteita ja menetelmiä, joihin kuuluu tekoälyn potentiaalin hyödyntäminen.