Koulutuksen johtamisen analytiikkaväline: ominaisuudet, ekosysteemi ja elinkaaren hallinta
Analytiikka Hyvät käytänteet
Sijainti: Esityssali 13 -
Puheenjohtaja: Toikkanen Tarmo
Ajankohta: 19.4.2024 12.00 - 12.30 (30 minuuttia)
Kohderyhmä:
  • ICT järjestelmä- ja tukihenkilöt
  • Korkeakoulut: Rehtorit ja johtajat
  • Yliopistot: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
Koulutuksen johtamisen analytiikkaväline: ominaisuudet, ekosysteemi ja elinkaaren hallinta
Lallimo Jiri
projektipäällikkö , jossa Aalto-yliopisto
Lallimo Jiri
projektipäällikkö , jossa Aalto-yliopisto


Lallimo Jiri , Erityisasiantuntija
Aalto-yliopisto

Sjöblom Amanda , Asiantuntija
Aalto-yliopisto

Esittelemme suomalaisessa yliopistossa käytössä olevan koulutusohjelmien johtamisen analytiikkavälineen sekä sen kehittämisen ja ylläpidon ekosysteemin ja elinkaaren. Esitettävä analytiikkaväline on kehitetty vastaamaan koulutuksen johtamisen sekä erityisesti koulutusohjelmien johtajien tarpeisiin seurata keskeisiä indikaattoreita koulutuksen tavoitteista, koulutuksen houkuttelevuudesta, koulutuksen laadusta sekä tuloksista. Esitys soveltuu erityisesti koulutuksen johtajille sekä koulutusorganisaation analytiikkavälineiden kehittäjille.​

Esityksessä tuodaan esille analytiikkavälineen ekosysteemi, joka auttaa hahmottamaan dataan ja analytiikkaan liittyviä olennaisia toimijoita ja elementtejä sekä niiden kypsyystasoa koulutusorganisaatiossa. Analytiikkavälineen teknisen rakenteen ja sisältöjen osalta kuvaamme moninaisten datalähteiden tunnistamista, niiden käsittelyä ja esittämistä loppukäyttäjille. Esitämme käytännön esimerkkien avulla analytiikkavälineen käyttäjälähtöisen ja palautteeseen pohjautuvan kehittämisen, käyttöönoton ja käytön tuen elinkaareen kuuluvia onnistumisia ja haasteita. Kuvaamme myös, kuinka analytiikkavälinettä sovelletaan koulutuksen arviointi- ja kehitysprosesseissa yliopiston eri tasoilla. Tuomme esille analytiikkavälineeseen liittyvän analytiikkapalvelun ja käyttäjätuen keskeisen merkityksen. ​

Esitys nostaa keskusteluun analytiikkavälineiden merkityksen koulutuksen johtamisessa sekä analytiikan jatkokehittämisen kohteita ja menetelmiä, joihin kuuluu tekoälyn potentiaalin hyödyntäminen.​