Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Mitä digitaalisesta toimintakulttuurista tulee huomioida digitalisaation linjausten saavuttamiseksi?
Syvänen Antti
-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
-
ViLLE-asiantuntijakoulutus ja omien tehtävien laatiminen ViLLE-oppimisympäristöön
Enges Petra
-
Testattuja menetelmiä opettajien digi(peda)osaamisen vahvistamiseksi
Halla Mirje
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
Teknologia opettajien välisen tasa-arvon ja yhteiskehittämisen edistämisessä
Tornberg Lea
-
Digi-ihana vaka ja esiopetus - digitaalinen digisuunnitelma
Väinä Annika
-
Treenaa tekoälyn maanittelutaituriksi
Honkonen Kaisa
-
TAOKin täydennyskoulutukset opettajille: Digipedagogiikkaa ja uutta teknologiaa
Katto Leena
- Ammattikorkeakoulu: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
- Yliopistot: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
- Yliopistot: Tiedekuntien opetushenkilöstö
Kuulostaako seuraava tilanne tutulta? Korkeakoulussa on päätetty järjestää opetusteknologiaan liittyvä koulutus, koska on tunnistettu tarve opettajien osaamisen kehittämiselle uuden teknologian parissa. Aihe on haarukoitu huolellisesti, ajankohta valittu sellaiseksi, että mahdollisimman moni pääsee paikalle ja viesti koulutuksesta pyritty levittämään mahdollisimman laajalle. Kuitenkin koulutukseen osallistujien listalta on tunnistettavissa tutut nimet. Samat, jotka ovat usein paikalla, kun opetuksen digitalisaatiosta on puhe. He, jotka ovat jo ottaneet ensi askeleensa aiheen parissa tai ovat oman digipedagogisen osaamisensa kehittämisessä jo pitkällä, mutta edelleen kiinnostuneina mukana uusissa koulutuksissa.
Kuvatussa tilanteessa ei tietenkään ole mitään lähtökohtaisesti väärin. On erittäin hyvä asia, että koulutuksiin osallistutaan ja niistä innostutaan, mutta silti kaiken hyvän osaamisen kehittämisen ulkopuolelle jäävät helposti juuri he, jotka toivoisimme erityisesti koulutuksilla tavoittavamme. Se joukko, joka ei vielä ole ehtinyt aloittaa ponnistustaan kohti digiloikkaa.
Lähdimme korkeakoulussamme ratkaisemaan kuvattua tilannetta syksyllä 2022 uuden työkalun avulla, jossa opettajan ei tarvitse etukäteen tietää millaisesta opetusteknologiasta hän olisi kiinnostunut tai mikä korkeakoulumme tukema sovellus sopisi hänen opetukseensa erityisen hyvin. Opettajalta kysytään opetukseensa liittyviä kysymyksiä kurssin koosta, arviointimenetelmistä ja muista kurssin pedagogisista valinnoista, eli juuri niistä asioista, joiden paras asiantuntijuus opettajalla itsellään jo on. Tämän jälkeen opettajalle luodaan pedagogisille perusteluilla valjastettu yhteenveto siitä, millaisia digipedagogisia valintoja kurssilla voisi tehdä; miten esimerkiksi teknologian avulla voitaisiin helpommin osallistaa opiskelijoita tai tukea pienryhmissä työskentelyä. Kaikki tämä niin, että opettaja voi itse poimia sopivan laajuisen “digiloikan”, jota lähtee kurssillaan kokeilemaan. Opettaja voi omien tarpeidensa pohjalta edetä itsenäisesti, tai ottaa mukaan digipedagoisen asiantuntijamme oman opetuksen kehittämisen tueksi.
Työkalu otettiin käyttöön keväällä 2023, jonka jälkeen se on tavoittanut jo satoja korkeakoulumme opettajia. Kokemukset ovat olleet varsin positiivisia. Samana keväänä ajankohtaiseksi noussut generatiivisen tekoälyn käyttö opetuksessa tuotiin osaksi työkalua ja nykyisin muun digipedagogisen kehittämisen ohella opettajat voivat myös ottaa työkalun kautta kurssilleen käyttöön korkeakoulumme oman ChatGPT-tyylisen työkalun, jota on mahdollista mukauttaa tukemaan kurssin pedagogista viitekehystä.
Esityksessä yhdistyy korkeakoulun digitalisaatio, digipedagogisen palvelun skaalaus ja perinteisestä lähestymistavasta poikkeava palvelumuotoilu sekä generatiivinen tekoäly paitsi pedagogisena, mutta myös oman osaamisen kehittämisen työvälineenä. Esiteltävät työvälineet ovat avointa lähdekoodia ja täten koko korkeakoulukentän hyödynnettävissä. Esityksessä tuodaan esiin oivalluksia näiden työvälineiden nopeatempoisen ketterän kehityksen varrelta, sekä käyttäjäkokemuksia oman korkeakoulumme opettajilta.