Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Näin kloonaan opetukseni ja vapaudun opettajana papukaijaroolista
Tornberg Lea
-
Digi-ihana vaka ja esiopetus - digitaalinen digisuunnitelma
Väinä Annika
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
-
Ammatillisia sisältöjä etänä erityisopiskelijoille – riittävät digipedagogiset taidot opettajille
Oksanen Karolina
-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
Teknologialla potkua taito- ja taideaineisiin
Arböl-Lilleberg Katrine
-
Testattuja menetelmiä opettajien digi(peda)osaamisen vahvistamiseksi
Halla Mirje
-
I Can DigIt!
Forsström Sampo
-
Tavoiteperusteinen opetuksen suunnittelu ja arviointi digitaalisessa ympäristössä
Sälevä Sari
- Aikuiskouluttajat ja vapaan sivistystyön toimijat
- Erityisopettajat
- Peruskoulun aineenopettajat
Esitysaineisto
Monikielisten ja -kulttuuristen kansalaisten määrä on kasvanut Suomessa nopeasti lyhyessä ajassa. Suomalaisessa peruskoulussakin on yhä enemmän oppilaita, jotka ovat muuttaneet Suomeen jostain toisesta maasta ja jotka puhuvat äidinkielenään jotain muuta kieltä kuin suomea tai ruotsia.
Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden ja opiskelijoiden oppimistulokset ovat kuitenkin monesti heikommat kuin syntyperäisellä väestöllä. Tuloksia selittävät etenkin myöhäinen maahanmuuttoikä ja heikko kielitaito. (Valtioneuvoston julkaisuja 2021:24.) Kaikista vaikein tilanne on heillä, jotka ovat tulleet Suomeen vasta yläkoulun aikana ja joilla on vain vähän aiempia opintoja. Jos yläkouluikäinen nuori muuttaa Suomeen, hänen pitää suorittaa yläkoulu, vaikka alakoulunkin tiedot puuttuisivat. Yläkoulun aikana on vain kolme vuotta käytössä, ja siinä ajassa pitäisi oppia keskeiset tiedot ja taidot toisen asteen opintoja varten.
Olemme tuottaneet verkko-oppimateriaalia, joka auttaa Suomeen myöhään saapuneita maahanmuuttotaustaisia opiskelijoita vahvistamaan perusopetuksessa tarvittavia kieli- ja opiskelutaitojaan. Oppimateriaalissa on panostettu kielitietoisuuteen, monikanavaisuuteen ja visuaalisuuteen, jotta se palvelisi mahdollisimman hyvin. Tällaiselle materiaalille on monessa koulussa huutava tarve, eikä vastaavaa materiaalia ole ollut aiemmin juurikaan tarjolla verkkomuotoisena.
Tuotamme yhteensä 15 kurssikokonaisuutta materiaaleineen matematiikan, englannin, ympäristöopin, yhteiskuntaopin ja terveystiedon oppiaineisiin. Materiaalit on tuotettu aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen opetussuunnitelman mukaan, mutta kokonaisuudet on suunniteltu sisällöiltään ja visuaalisuudeltaan niin, että ne sopivat sekä aikuisille että nuorille. Materiaalit julkaistaan verkko-oppimisympäristössä, jossa ne ovat avoimesti muidenkin hyödynnettävissä. Verkko-oppimateriaalia on tarkoitus käyttää lähiopetuksessa opettajan tuella. Osa kursseista on jo julkaistu, ja loput julkaistaan vuonna 2024. Materiaalikokonaisuuksia pilotoidaan parhaillaan eri kouluissa.
Esityksessä esitellään tuotettua verkko-oppimateriaalia ja erilaisia mahdollisuuksia sen hyödyntämiseen. Esityksessä tuodaan myös esiin pilotoinnissa mukana olleiden opettajien ja oppilaiden kokemuksia. Mille kaikille kohderyhmille materiaali soveltuu? Miten opettajat ovat käyttäneet oppimateriaalia pilottikouluissa ja miten se on toiminut opetuksen tukena? Entä miten oppilaat ovat kokeneet kurssikokonaisuuksien opiskelemisen? Mitä tuloksia pilotoinnissa on syntynyt?