Jatkuvan oppimisen digitalisaatiolla tavoitellaan tulevaisuuskestävyyttä osaamistasoon
Hyvät käytänteet Tekoäly Virtuaaliympäristöt
Sijainti: Esityssali 14 -
Puheenjohtaja: Pasi Silander
Ajankohta: 19.4.2024 12.00 - 12.30 (30 minuuttia)
Kohderyhmä:
  • Ammatillinen oppilaitos: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
  • Kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijat
  • Yliopistot: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
Kytölä Tomi
erityisasiantuntija , jossa OKM
+358 295 330 293
Kytölä Tomi
erityisasiantuntija , jossa OKM
+358 295 330 293


Kemppainen Heini-Maari , projektipäällikkö
CSC/Digivisio2030

Kytölä Tomi , erityisasiantuntija
OKM

Salminen Tiina , johtava asiantuntija
TEM

 

Työelämän muutokset, megatrendit ja teknologisen kehityksen murros luovat nyt ja tulevaisuudessa kasvavassa määrin tarvetta osaamisen kehittämiselle ja uuden oppimiselle läpi elämän. Olemassa olevat digitaaliset palvelut ovat kuitenkin käyttäjän näkökulmasta pirstaleisia ja käytettävissä oleva tietopohja hajallaan. Tarvitaan systeemistä kehittämistä, jonka avulla mahdollistetaan osaamisen uudistamista tukevien digitaalisten palveluiden, toimintamallien ja prosessien toimivuus. Koulutus- ja työurapäätösten sekä ohjaus- ja urasuunnittelupalvelujen tukeminen sekä ennakointitiedon koostaminen edellyttävät koottua tietoa ja digitaalisia palveluja yhden luukun periaatteella.

Jatkuvan oppimisen digitalisaatio-ohjelma (2021–2025) vastaa näihin tarpeisiin. Se koostuu kahdesta toisiaan tukevasta uudistushankkeesta, joiden on määrä valmistua vuonna 2025: Jatkuvan oppimisen digitaalinen palvelukokonaisuus sekä korkeakoulutuksen digitalisaatio ja joustavan oppimisen kokonaisuus.

Ensimmäinen näistä, Jatkuvan oppimisen digitaalinen palvelukokonaisuus, auttaa yksilöä selkiyttämään nykytilannettaan ja tavoitteitaan, löytämään tarvittaessa ohjausta tarjoavia tahoja ja pohtimaan koulutus- ja työllistymisvaihtoehtoja mm. palveluun luotavan osaamisprofiilin avulla päätöstensä tueksi. Palvelukokonaisuus tarjoaa myös ajankohtaista ja monipuolista työmarkkina- ja koulutustietoa. Palvelukokonaisuus on tarkoitettu yksilöiden lisäksi myös ohjaustyötä tekeville, koulutusorganisaatioille, työelämätoimijoille ja eri hallinnonalojen asiantuntijoille.

Nyt rakennettava palvelukokonaisuus muodostaa itsenäisen kokonaisuuden, joka toimii siltana olemassa olevien palveluiden ja tietovarantojen kuten Opintopolun ja Työmarkkinatorin kanssa. Kehittämisestä vastaavat opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö yhdessä Opetushallituksen ja KEHA-keskuksen kanssa. Kehittämistyössä ovat mukana myös korkeakoulut Digivisio 2030-hankkeen kautta.

Toinen uudistushanke, korkeakoulutuksen digitalisaation ja joustavan oppimisen kokonaisuus, on korkeakoulujen Digivisio 2030-hankkeen ensivaiheessa priorisoitu Jatkuvan oppimisen projekti, jonka myötä syntyvät hankkeen ensimmäiset tuotokset. Näistä kokoluokaltaan merkittävin on Jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjotin. Kyseessä on täysin uudenlainen digipalvelu, joka kokoaa suomalaisten korkeakoulujen avoimet opintotarjoomat yhteen paikkaan. Palvelu on luotu kaikille, jotka haluavat hakeutua tai palata korkeakouluopintojen pariin. Tulevaisuudessa jokainen oppija kehittää itseään jatkuvasti uutta oppien ja vanhoja taitoja päivittäen. Palvelun kautta innostetaan tutustumaan mitä moninaisimpiin korkeakoulujen tarjoamiin osaamisen kehittämisen mahdollisuuksiin sekä tuetaan oppijaa suunnittelemaan omaa, yksilöllistä oppimismatkaa.

Palvelun kautta luodaan datapohjaa korkeakoulujen ekosysteemissä myös pidemmän aikavälin tarpeita ajatellen sekä edistetään yhteentoimivuutta kansallisen järjestelmäekosysteemin parissa.

Kokonaisuuden kehittämisestä vastaa Digivisio 2030-hanke.

Jatkuvan oppimisen digitalisaatio-ohjelman rahoitus tulee EU:n elpymis- ja palautumistukivälineestä (RRF). Kokonaisuus on osa jo viime hallituskaudella alkanutta jatkuvan oppimisen uudistusta sekä Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.

#JatkuvaOppiminen #Digivisio2030 #DigiPalvelut