Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Opetustoimen tietosuojan ABC
Anttila Natasa
-
Turvallisen tilan lukio -pakopelikokonaisuus
Sundelin Iris
-
Laajennettu todellisuus opetuksessa
Lahti Aleksi
-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
Teknologialla potkua taito- ja taideaineisiin
Arböl-Lilleberg Katrine
-
ViLLE-asiantuntijakoulutus ja omien tehtävien laatiminen ViLLE-oppimisympäristöön
Enges Petra
-
Testattuja menetelmiä opettajien digi(peda)osaamisen vahvistamiseksi
Halla Mirje
-
Digipedataidot 0-100 ja luovat teknologiat
Rantanen Sanna
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
-
Virtuaalitodellisuus opetuksessa, yhteistyö ja vuorovaikutus
Mattila Maria
- Kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijat
- Luokanopettajat
- Perusaste/lukio: Rehtorit ja johtajat
Digitaaliset ympäristöt ovat tänä päivänä erottamaton osa lasten arkea. Digilaitteiden käytöstä koulupäivän aikana käydään kiivasta keskustelua valtakunnallisessa mediassa, ja lasten vapaa-ajan ruutuaika puhututtaa huoltajia. Selvityksissämme 29 % vanhemmista kertoo viikoittaisista digilaitteisiin liittyvistä riidoista, ja saman aikaisesti 37 % 5.-6. luokkalaisista kertoo yrittäneensä usein viettää vähemmän aikaa netissä, siinä onnistumatta. Digitaaliset ympäristöt tuovat paljon hyvää, ja esimerkiksi 71% lapsista kokee digilaitteiden ja sovellusten parantaneen uusien tietojen ja taitojen oppimista. Toisaalta, puolet lapsista on kohdannut väkivaltaista tai muuten ahdistavaa sisältöä verkossa, ja kolmannes on kokenut kiusaamista digiympäristöissä viimeisen lukukauden aikana. Selvää on, että tarve lasten digitaalisen hyvinvoinnin ja turvallisuuden osaamisen vahvistamiselle on valtava. Tähän tarpeeseen vastaa Pelastakaa Lasten Huippula.
Huippula on vuoden 2023 alussa lanseerattu, Pelastakaa Lasten tarjoama ilmainen palvelu viidesluokkalaisten mediakasvatuksen tueksi. Se mahdollistaa helpon, hauskan ja turvallisen tavan vahvistaa lasten digitaalisen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tietoja ja taitoja. Samalla palvelu tarjoaa lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille teemaan liittyvää tietoa ja työkaluja.
Huippula sai alkunsa Accenturen järjestämästä pohjoismaisesta "Turvallinen Lapsuus" -innovaatiohackathonista, joka järjestettiin yhteistyössä Pelastakaa Lasten, World Childhood Foundationin, KIn, Telian ja Supercellin kanssa vuonna 2019. Hackatonin tuotoksia jatkokehitettiin yhdessä eri yritysten ja kansalaisjärjestöjen, kuten Microsoftin, Telian, Gigantin ja Opetushallituksen kanssa – ja tuotoksena syntyi Huippula.
Oppilaille suunnattu Huippula-kysely on yhden oppitunnin aikana täytettävä interaktiivinen kysely, joka vie oppilaat seikkailulle Huippulaan. Huippula-maailma on visuaalisesti toteutettu ympäristö, jossa oppilaan kanssa seikkailevat Vili ja Timma –hahmot. Seikkailun aikana oppilaat pohtivat erilaisia digitaalisen arjen tilanteita ja omaa toimintaansa niissä. Kyselyyn vastattuaan oppilas saa henkilökohtaisen raportin, johon on koottu tietoa lapsen digiosaamisesta sekä käytännönläheisiä vinkkejä sen kehittämiseen.
Opettajille palvelu tarjoaa koosteen luokan tuloksista sekä siihen pohjautuvia suosituksia, joilla vahvistaa oppilaiden osaamista. Huippula perustuu Uusien lukutaitojen, medialukutaidon sekä tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen tavoitteisiin. Palvelun valmiista digitaalisen turvallisuuden ja hyvinvoinnin teemoja käsittelevistä materiaaleista hyötyvät niin opettajat kuin digitaalisen arjen aallokossa navigoivat huoltajat.
Huippula on saatavilla maksutta suomeksi sekä ruotsiksi kaikille Suomen kouluille, valtakunnallisesti. Huippula onkin ensimmäinen palvelu, joka pystyy keräämään kansallisella tasolla tietoa lasten digitaalisesta hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Tätä tietoa on mahdollista käyttää tulevaisuudessa kehitettäessä interventioratkaisuja lasten digitaalisen turvallisuuden ja hyvinvoinnin haasteisiin yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa.
Kuluvan vuoden aikana Huippula on jalkautunut satoihin kouluihin ja yli 5000 oppilasta on kartuttanut tärkeitä digitaalisen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tietoja ja taitoja Huippula-kyselyn avulla. Palautteessaan opettajat ovat kertoneet saaneensa lisää tietoa ja luottamusta opettaa digitaalista turvallisuuden ja hyvinvoinnin teemoista. Oppilaat raportoivat oppineensa lisää omista (digi)oikeuksistaan ja siitä, miten pysyä turvassa netissä.
Huippula on innostava esimerkki siitä, millaisia ratkaisuja voidaan parhaimmillaan toteuttaa tekemällä poikkisektoriaalista ja tiivistä yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa yhteisen, jaetun tavoitteen äärellä. Parhaillaan Huippulaa kehitetään entistäkin saavutettavammaksi, minkä lisäksi Huippulan suunnitelmissa on tutkia mahdollisuutta laajentua Pohjoismaihin – toiveenamme onkin, että tulevaisuudessa Huippula on malliesimerkki siitä, miten suomalaista opetusinnovaatiota voidaan laajentaa kansainvälisesti vaikuttavaksi palveluksi.