Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
-
Mitä digitaalisesta toimintakulttuurista tulee huomioida digitalisaation linjausten saavuttamiseksi?
Syvänen Antti
-
ViLLE-asiantuntijakoulutus ja omien tehtävien laatiminen ViLLE-oppimisympäristöön
Enges Petra
-
Laajennettu todellisuus opetuksessa
Lahti Aleksi
-
Suuret kielimallit oppimisen tukena: opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
Korpimies Kai
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
Tavoiteperusteinen opetuksen suunnittelu ja arviointi digitaalisessa ympäristössä
Sälevä Sari
-
Harnessing Generative AI for Individualized Education
Zagibalov Taras
-
Treenaa tekoälyn maanittelutaituriksi
Honkonen Kaisa
- Kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijat
- Lukion opettajat
- Luokanopettajat
Areenaesitys tarjoaa eväitä ja ajatuksia tekoälyn käyttöön ja pelisääntöihin kaikkien koulutusasteiden toimijoille opettajista tukihenkilöihin ja johtajiin. Areenaesityksen aluksi eri koulutusasteiden edustajat alustavat tilannetta lyhyesti omista näkökulmistaan. Konkreettisena esimerkkinä kuulemme Turun ammattikorkeakoulun ja Turun seudun lukioiden välisestä yhteistyöstä tekoälytietoisuuden edistämiseksi ja pelisääntöjen laatimiseksi. Alustusten jatkeeksi paneelikeskustelussa pelisääntöjä puidaan syvemmin ja pureudutaan päivän polttaviin tekoälykysymyksiin eri koulutusasteilla perusopetuksesta korkeakouluihin. Mukana keskustelussa myös opiskelijan näkökulma.
Paneelikeskustelun vetää Turun TOP-keskuksen toiminnanjohtaja Jouni Paakkinen. Keskustelussa mukana ovat:
- Jussi Paavola, lukiokoulutuksen palvelualuejohtaja, Turun kaupunki
- Mika Suutari, Head of Learning Environment Development, Turun ammattikorkeakoulu
- Robert Bahr, aineenopettaja, TVT-kehittäjäkouluttaja, Espoon kaupunki
- Lex Ylikännö ja Eino Söderlund, opiskelija, Kerttulin lukio, Turku
Tekoälysovellukset ovat vyöryneet viimeisen vuoden aikana hyökyaallon tavoin osaksi arkea kaikissa oppilaitoksissa. Erityisesti opettajat ovat joutuneet kohtaamaan generatiivisen tekoälyn tuomat haasteet tehtävänannoissa ja arvioinnissa. Aluksi oppilaitoksissa vallitsivat viidakon lait kokeilukulttuurin vallatessa alaa niin hyvässä kuin pahassa opiskelijoiden tarttuessa uusiin mahdollisuuksiin eturintamassa. Opiskelijat ovat edelleen tällä karkumatkalla, ja opettajat sekä oppilaitosten johto pyrkivät parhaansa mukaan tavoittamaan heitä. Tarve linjauksiin ja pelisääntöihin on todettu kaikkialla. Pelisääntöjä laaditaankin eri koulutusasteilla ja eri koulutusorganisaatioissa erikseen ja yhdessä. Kaikki opetusalan toimijat ovat kuitenkin samojen mahdollisuuksien ja haasteiden äärellä, minkä vuoksi yhteistyötä ja vuoropuhelua on syytä lisätä.
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto julkaisi toukokuussa 2023 suositukset tekoälyn hyödyntämiseksi ammattikorkeakouluissa. Lähtökohtana työssä on kannustaminen ja rohkaiseminen tekoälyn hyödyntämiseen, kuitenkin haasteet ja rajoitustarpeet huomioiden. Turun ammattikorkeakoulu julkaiseekin tammikuussa 2024 ARENEn suositusten pohjalta tarkemman sisäisen ohjeistuksensa.
Varsinais-Suomen lukiojaos toteutti syksyllä 2023 laajan kyselyn lukioiden rehtoreille ja opettajille kartoittaakseen tekoälysovellusten käytön nykytilannetta lukioissa sekä opettajien tekoälykokemuksia ja -kokeiluja. Kyselyn pohjalta on tarkoitus laatia alueen lukioille tekoälyn hyödyntämisen suositukset ARENEn suositusten viitoittamalla tiellä ja yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun kanssa.
Perusopetuksessa oman pohdintansa synnyttää myös oppilaiden ikätaso ja korostuneet tietosuojavaatimukset.
Kannattaa tul kuulemaan lisää paikanpääl!