Digitaitoja yläkoululaisille
Hyvät käytänteet Opetusteknologia Tekoäly
Sijainti: Esityssali 35 -
Puheenjohtaja: Marja Kylämä
Ajankohta: 18.4.2024 16.30 - 17.00 (30 minuuttia)
Kohderyhmä:
  • Lukion opettajat
  • Luokanopettajat
  • Peruskoulun aineenopettajat
Digitaitoja yläkoululaisille
Kangasharju Arja
äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori , jossa Espoon kaupunki
0405000932
Kangasharju Arja
äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori , jossa Espoon kaupunki
0405000932


Kangasharju Arja , Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori
Espoon kaupunki/Lintumetsän koulu

Talka-Korhonen Susanna , Erityisopettaja
Espoon kaupunki/ Lintumetsän koulu

Oppilaiden digitaaliset taidot ovat usein heikompia kuin kuvittelemme. Kriittisen digitaalisen lukutaidon osa-alueet ovat kansalaistaitoja, joita jokaisen peruskoulunsa päättävän oppilaan tulisi osata. Mitä ovat nämä kriittiset digitaaliset lukutaidot ja miten niitä voidaan opettaa yläkoululaisille? Miten saisimme yläkoululaiset kiinnostumaan digitaitojen opettelemisesta koulussa?

Esityksessämme tarjoamme siihen vastauksia käytännön opetuksessa testaamiemme esimerkkien avulla. Esittelemme useita monialaisia oppimiskokonaisuuksia, joita olemme toteuttaneet jo useamman vuoden ajan eri oppiaineiden yhteistyöprojekteissa. Niissä yläkoululaiset ovat harjoitelleet mm. medialukutaitoa, tiedonhakua, digitaalisen sisällön tuottamista, tekijänoikeuksia, kriittistä verkkosisältöjen arviointia, disinformaation ja misinformaation tunnistamista sekä lähdekritiikkiä. Lisäksi esittelemme yläkoululaisten valinnaiskurssin harjoituksia, joissa on opeteltu mm. datalukutaitoa, datan visualisointia ja pelilukutaitoa sekä tutustuttu tekoälysovellusten mahdollisuuksiin luovuuden tukena ja osana isompia oppimiskokonaisuuksia. Kaikki oppituntiesimerkkimme ovat oppilaskeskeisesti toteutettuja ja omassa työssämme toimiviksi havaittuja. Esimerkkejä voi soveltaa yläkoulun lisäksi myös muille kouluasteille.