Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
-
Mitä digitaalisesta toimintakulttuurista tulee huomioida digitalisaation linjausten saavuttamiseksi?
Syvänen Antti
-
Turvallisen tilan lukio -pakopelikokonaisuus
Sundelin Iris
-
Harnessing Generative AI for Individualized Education
Zagibalov Taras
-
Opetustoimen tietosuojan ABC
Anttila Natasa
-
Teknologia opettajien välisen tasa-arvon ja yhteiskehittämisen edistämisessä
Tornberg Lea
-
Laajennettu todellisuus opetuksessa
Lahti Aleksi
-
Teknologialla potkua taito- ja taideaineisiin
Arböl-Lilleberg Katrine
-
Treenaa tekoälyn maanittelutaituriksi
Honkonen Kaisa
- Lukion opettajat
- Luokanopettajat
- Peruskoulun aineenopettajat
Oppilaiden digitaaliset taidot ovat usein heikompia kuin kuvittelemme. Kriittisen digitaalisen lukutaidon osa-alueet ovat kansalaistaitoja, joita jokaisen peruskoulunsa päättävän oppilaan tulisi osata. Mitä ovat nämä kriittiset digitaaliset lukutaidot ja miten niitä voidaan opettaa yläkoululaisille? Miten saisimme yläkoululaiset kiinnostumaan digitaitojen opettelemisesta koulussa?
Esityksessämme tarjoamme siihen vastauksia käytännön opetuksessa testaamiemme esimerkkien avulla. Esittelemme useita monialaisia oppimiskokonaisuuksia, joita olemme toteuttaneet jo useamman vuoden ajan eri oppiaineiden yhteistyöprojekteissa. Niissä yläkoululaiset ovat harjoitelleet mm. medialukutaitoa, tiedonhakua, digitaalisen sisällön tuottamista, tekijänoikeuksia, kriittistä verkkosisältöjen arviointia, disinformaation ja misinformaation tunnistamista sekä lähdekritiikkiä. Lisäksi esittelemme yläkoululaisten valinnaiskurssin harjoituksia, joissa on opeteltu mm. datalukutaitoa, datan visualisointia ja pelilukutaitoa sekä tutustuttu tekoälysovellusten mahdollisuuksiin luovuuden tukena ja osana isompia oppimiskokonaisuuksia. Kaikki oppituntiesimerkkimme ovat oppilaskeskeisesti toteutettuja ja omassa työssämme toimiviksi havaittuja. Esimerkkejä voi soveltaa yläkoulun lisäksi myös muille kouluasteille.