Digitaalista osaamisen arviointia – kansalliset oppimistulosarvioinnit
Analytiikka Arviointi
Sijainti: Esityssali 12 -
Puheenjohtaja: Tuula Havonen
Ajankohta: 19.4.2024 12.45 - 13.15 (30 minuuttia)
Kohderyhmä:
  • Ammatillinen oppilaitos: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
  • Perusaste/lukio: Rehtorit ja johtajat
  • Peruskoulun aineenopettajat
Koskenniemi Heli
Johtava arviointiasiantuntija , jossa Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
029 533 5517
Koskenniemi Heli
Johtava arviointiasiantuntija , jossa Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
029 533 5517


Koskenniemi Heli , Johtava arviointiasiantuntija, Digitaalisten palveluiden kehittäminen
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

Mari Huhtanen , Arviointiasiantuntija
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus

Mitä pitää huomioida, kun testataan oppilaiden osaamista digitaalisilla kokeilla? Miten digitaalinen alusta voi palvella arviointien erityistarpeita?

Tervetuloa tutustumaan Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen Karvin oppimistulosarviointeihin ja kehitteillä olevaan uuteen digitaaliseen arviointijärjestelmään Jodaan.

Karvin perusopetuksen oppimistulosarviointien digitalisaatio perustuu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin, tutkittuun tietoon ja pilotointiin. Ensimmäiset osin digitaaliset oppimistulosarvioinnit järjestettiin vuonna 2014 ja täysin digitaaliset vuonna 2018.

Avaamme esityksessämme arviointiprosessia ja tehtävien laadintaa. Kerromme, miten Karvissa varmistetaan arviointien luotettavuutta esimerkiksi tehtäväsarjojen tekijät koulutetaan mittarinlaadintaan, tehtäväsarjat esitestataan oppilailla ja data analysoidaan tilastomenetelmin. Uusia teknologisia ratkaisuja otetaan laajalti käyttöön vasta pilotoinnin jälkeen, jottei teknologia aiheuta tilastollista harhaa.

Esittelemme käytännön esimerkkien kautta Jodaan suunniteltuja arviointitoiminnallisuuksia kuten tehtävien pankitusta, pisteytystä ja tehtävätyyppejä. Kerromme myös, millaista dataa me keräämme ja miten me hyödynnämme kansallisissa arvioinneissa oppimisanalytiikkaa.

Jodan kehittämishankkeen aikana olemme tutkineet paljon kansallisia tietovarantoja ja digitaalisia yhteiskäyttöisiä palveluita ja esittelemme, miten hyödynnämme niitä. Haluamme myös avoimesti nostaa esille henkilötietojen käsittelyyn ja tekoälyyn liittyviä haasteita.  

Teemme käytettävyyden ja saavutettavuuden parantamiseksi koko ajan toimia. Meillä on Jodan kehittämishankkeessa käytössä osallistamissuunnitelma, jossa määritellään eri kohderyhmien osalta, miten ja milloin käyttöliittymiä ja toiminnallisuuksia validoidaan ja käytettävyystestataan. Esittelemme sitä ja siitä saatavia hyötyjä.