Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Oppilaiden ohjelmoinnillisen ajattelun arviointi ja kehittäminen digitaalisessa oppimisympäristössä
Lehtonen Daranee
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
Valmiuksia tulevaisuuteen: Ohjelmoinnillisen ja algebrallisen ajattelun arviointi ja oppiminen
Lehtonen Daranee
-
Digital Literacy and Digital Presence in Finnish Classrooms
Vallery Michael
-
SELFIE - koulujen digitaalisen osaamisen itsearviointivälineen pilottikokemuksia
Heikki Laivamaa
-
Tiedolla ohjaaminen SAMKissa
Keckman Marjo
-
Valkeakosken kaupungin koulutuksen digitalisaation linjaukset 2027
Syvänen Antti
-
Tavoiteperusteinen opetuksen suunnittelu ja arviointi digitaalisessa ympäristössä
Sälevä Sari
-
Doctoral Consortium
Viteli Jarmo
-
Vopeka ja Jopeka varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen digiosaamisen arviointityökalut
Teppo Terhi
- Ammatillinen oppilaitos: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
- Perusaste/lukio: Rehtorit ja johtajat
- Peruskoulun aineenopettajat
Mitä pitää huomioida, kun testataan oppilaiden osaamista digitaalisilla kokeilla? Miten digitaalinen alusta voi palvella arviointien erityistarpeita?
Tervetuloa tutustumaan Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen Karvin oppimistulosarviointeihin ja kehitteillä olevaan uuteen digitaaliseen arviointijärjestelmään Jodaan.
Karvin perusopetuksen oppimistulosarviointien digitalisaatio perustuu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin, tutkittuun tietoon ja pilotointiin. Ensimmäiset osin digitaaliset oppimistulosarvioinnit järjestettiin vuonna 2014 ja täysin digitaaliset vuonna 2018.
Avaamme esityksessämme arviointiprosessia ja tehtävien laadintaa. Kerromme, miten Karvissa varmistetaan arviointien luotettavuutta esimerkiksi tehtäväsarjojen tekijät koulutetaan mittarinlaadintaan, tehtäväsarjat esitestataan oppilailla ja data analysoidaan tilastomenetelmin. Uusia teknologisia ratkaisuja otetaan laajalti käyttöön vasta pilotoinnin jälkeen, jottei teknologia aiheuta tilastollista harhaa.
Esittelemme käytännön esimerkkien kautta Jodaan suunniteltuja arviointitoiminnallisuuksia kuten tehtävien pankitusta, pisteytystä ja tehtävätyyppejä. Kerromme myös, millaista dataa me keräämme ja miten me hyödynnämme kansallisissa arvioinneissa oppimisanalytiikkaa.
Jodan kehittämishankkeen aikana olemme tutkineet paljon kansallisia tietovarantoja ja digitaalisia yhteiskäyttöisiä palveluita ja esittelemme, miten hyödynnämme niitä. Haluamme myös avoimesti nostaa esille henkilötietojen käsittelyyn ja tekoälyyn liittyviä haasteita.
Teemme käytettävyyden ja saavutettavuuden parantamiseksi koko ajan toimia. Meillä on Jodan kehittämishankkeessa käytössä osallistamissuunnitelma, jossa määritellään eri kohderyhmien osalta, miten ja milloin käyttöliittymiä ja toiminnallisuuksia validoidaan ja käytettävyystestataan. Esittelemme sitä ja siitä saatavia hyötyjä.