Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Digipedataidot 0-100 ja luovat teknologiat
Rantanen Sanna
-
Tee itse sparrattu tekoälybotti
Kalliolehto Jukka
-
TAOKin täydennyskoulutukset opettajille: Digipedagogiikkaa ja uutta teknologiaa
Katto Leena
-
Tekoäly yhteisöllisen oppimisen ja kehittämisen tukena
Pauliina Venho
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
AI-tutorbotti oppimisen ja opetuksen tukena
Immeli-Vänskä Kati
-
Mitä digitaalisesta toimintakulttuurista tulee huomioida digitalisaation linjausten saavuttamiseksi?
Syvänen Antti
-
Treenaa tekoälyn maanittelutaituriksi
Honkonen Kaisa
- Ammattikorkeakoulu: Opettajat
- Lukion opettajat
- Yliopistot: Tiedekuntien opetushenkilöstö
Laajat kielimallit, kuten GPT-4, ovat viimeisten vuosien aikana saavuttaneet laajaa huomiota, myös oppilaitoksissa. Erityisesti ChatGPT:n esittely marraskuussa 2022 suorastaan räjäytti tekoälyjen suosion opiskelijoiden ja opettajien tietoisuuteen. Kielimallien taidot kehittyvät hämmästyttävää vauhtia, ja ne kykenevät uskottavaan ihmistasoiseen sisällöntuotantoon monesta aiheesta.
Tekoälyjä on laajalti käytetty myös esimerkiksi ohjelmoinnin ja kirjoittamisen tukena. Ne kykenevät automatisoimaan rutiinitehtäviä, ja tuottamaan täysin toimivaa ohjelmointikoodia sekä uskottavia kirjoitelmia monesta aiheesta.
Nykyisten kielimallien vahvuus ei kuitenkaan ole ollut matematiikka. Pikkuhiljaa tähän on tulossa muutoksia, ja erityisesti maaliskuussa 2023 aloitettu mahdollisuus erilaisten pluginien käyttöön on lisännyt ChatGPT:n matemaattista kyvykkyyttä. Erityisesti Wolfram-plugin mahdollistaa ChatGPT:n käyttöön Wolfram Alpha -matemaattisen ongelmanratkaisutyökalun käytön.
Esityksessä esittelemme laajojen kielimallien, erityisesti ChatGPT:n, käyttöä matematiikan opetuksessa hyödyntäen Wolfram-pluginia. Tutkimme ChatGPT:n tapaa laskea ja perustella tehtäviä, ja vertaamme ChatGPT:n vastauksia toisen ja korkea-asteen opiskelijoiden vastauksiin.
Pohdimme ja esittelemme keinoja, millä tavoin opiskelija voi hyödyntää ChatGPT:tä oman vastauksensa tuottamisen apuna sekä matematiikan oppisen tukena. Mitä mahdollisuuksia ChatGPT:n opetuskäyttöön liittyy? Entä mitä vaaroja tai sudenkuoppia ChatGPT oppimiselle tuo? Mihin ChatGPT matematiikan osalta taipuu - entä mihin ei?
Mitkä ovat tämän hetkiset mahdollisuudet ja haasteet ChatGPT:n hyödyntämisessä matematiikan opetuksessa ja oppimisessa? Mitä keinoja opettajalla on ohjata mielekkääseen ChatGPT:n hyödyntämiseen oppimista edistäen - ja mikä on opettajan rooli ChatGPT:llä tehostetussa oppimisessa?
Tervetuloa kuulemaan käytännöstä koeteltuja vastauksiamme edeltäviin kysymyksiin ja ottamaan vinkit talteen ChatGPT:n pedagogisesti mielekkäästä ja oppimista tukevasta käytöstä.