Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Ammatillisia sisältöjä etänä erityisopiskelijoille – riittävät digipedagogiset taidot opettajille
Oksanen Karolina
-
Näin kloonaan opetukseni ja vapaudun opettajana papukaijaroolista
Tornberg Lea
-
Teknostressin hallinta lähi- ja etäopetustilanteissa
Mehtälä Saana
-
PODI - polkuja ja palveluja digitaaliseen ohjaukseen ja oppimiseen
Maija-Liisa Laukkanen
-
Humanistisen ammattikorkeakoulun verkko-opintojaksojen laadun ja saavutettavuuden edistämisestä saadut kokemukset
Timonen Päivi
-
Ei digihikeä vaan ammatillista näyttöön perustuvaa toiminallista osaamista!
Kamberg Sini-Charlotta
-
Verkkosimulaatio-opettaminen mahdollisuutena
Laitomaa Heidi
-
Teknologia renkinä opetuksen laadun parantamisessa
Tornberg Lea
-
Työkaluja kriittisen nettilukutaidon opettamiseen
Kulju Pirjo
-
Tavoiteperusteinen opetuksen suunnittelu ja arviointi digitaalisessa ympäristössä
Sälevä Sari
- Ammatillinen oppilaitos: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
- Ammatillinen oppilaitos: Opettajat
Esitysaineisto
Miten ja miksi opettaa ammatillisia sisältöjä etänä? Entä, jos opiskelijat tarvitsevat erityistä tukea? Miten hyödyntää eri maiden hyviä etäopetuskäytänteitä?
Suomessa otettiin valtava digiloikka koronan aikana. Muualla Euroopassa hyppy jäi lyhyemmäksi. Digi Teachers -hanke vastaa tähän epäsuhtaan ja varautuu jo seuraavaan poikkeustilanteeseen. Hankkeessa on luotu verkko-opiskelumateriaali, jonka avulla ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilökunta ympäri Eurooppaa voi kehittää omaa digipedagogista osaamistaan – oli sitä vähän tai paljon.
Digi Teachers Working Online on eurooppalainen kumppanuushanke, jota koordinoi Ammattiopisto Live. Hankekumppaneina ovat Suomesta Tieke ja neljä muuta oppilaitosta tai organisaatiota Belgiasta, Espanjasta, Italiasta ja Saksasta. ITK-foorumiesityksessä esitellään, kuinka onnistuu yhteisponnistus, jossa erilaiset hankekumppanit jakavat omien organisaatioidensa hyviä käytänteitä, ja kuinka eri maissa on vastattu tarpeeseen viedä vaativa erityisopetus etämuotoon. Esityksessä kerrotaan, miten yhteistyö sujuu eri maiden välillä - milloin on vaikea ymmärtää hankekumppania ja mistä löytyy yhteinen pohja, jolle rakentaa hanke ja sen tulokset.
Hankkeessa lähdettiin liikkeelle eurooppalaisesta perusdigitaitojen DigComp-viitekehyksestä sekä opetushenkilöstölle suunnitellusta DigCompEdu-viitekehyksestä, joiden pohjalta tehtiin kyselytutkimus, jossa kartoitettiin hankekumppaneiden digiosaamista ja oppimistarpeita. Tarpeiden pohjalta luotu verkko-opiskelumateriaali sisältää omaan tahtiin tehtävän koulutusosion, jossa on tietoa digipedagogiikan, hybridiopetuksen ja etäopetuksen mahdollisuuksista. Koulutusosiota täydentää runsaasti käytännön esimerkkejä sisältävä työkalupakki. Verkko-opiskelumateriaalin teemoista on luotu osaamismerkkejä, jotka kannustavat oppimaan lisää.
Materiaalia on pilotoitu eri maissa alkukevään 2024 aikana, ja se on valmis otettavaksi käyttöön muissakin kuin hankeorganisaatioissa. ITK-esityksessä kerromme tuoreita kokemuksia (tähtihetkiä ja aallonpohjia) pilotoinnista. Esittelemme hankkeessa luodun materiaalin ja siihen liittyvän osaamismerkistön. Tule mukaan kuulemaan hankeprosessin kulusta ja tutustumaan hankkeen tuloksiin! Jaamme myös parhaat vinkkimme somenäkyvyyden maksimoimiseksi.