Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Mitä digitaalisesta toimintakulttuurista tulee huomioida digitalisaation linjausten saavuttamiseksi?
Syvänen Antti
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
Treenaa tekoälyn maanittelutaituriksi
Honkonen Kaisa
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
-
Digipedataidot 0-100 ja luovat teknologiat
Rantanen Sanna
-
Suuret kielimallit oppimisen tukena: opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
Korpimies Kai
-
H5P-työkaluilla verkkotehtäviä ja oppimateriaaleja
Laakso Matleena
-
Työkaluja kriittisen nettilukutaidon opettamiseen
Kulju Pirjo
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
- Ammatillinen oppilaitos: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
- Ammatillinen oppilaitos: Opettajat
- Ammatillinen oppilaitos: Rehtorit ja johtajat
Tausta
Digitalisaatio muuttaa työn sisältöjä ja tapoja tehdä työtä myös ammatillisessa koulutuksessa. Digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen koulutuksen järjestämisessä ja opetuksessa edellyttää uudenlaisia taitoja, ajattelumalleja sekä osaavaa henkilökuntaa ja johtoa.
Vuonna 2021 toteutettiin digitalisaatiokyvykkyyskysely, jonka tuloksista voitiin todeta, että ammatillisen koulutuksen järjestäjien digikyvykkyydessä on huomattavaa vaihtelua. Tämä aiheuttaa koulutuksen laadun epätasaisuutta, kun kaikki toimijat eivät pysty hyödyntämään täysimääräisesti digitalisaation tuomia mahdollisuuksia.
Ammatillisen koulutuksen strategiarahoituksella (OKM) kehitettiin digitalisaatio-osaamisen ja -johtamisen kehittämishanke, johon tartuttiin laajalla verkostolla. Digiosaava.fi on valtakunnallinen hanke, jossa on mukana 78 ammatillista koulutuksen järjestäjää ja noin 650 henkilöä.
Toteutettava kehittämiskokonaisuus
Digiosaava.fi:n hankeverkosto lähti rakentamaan kokonaisuutta, jonka tarkoituksena on kehittää ammatillisen koulutuksen digitalisaatio-osaamista ja -johtamista eri aihealueissa. Aihealueiden kehittämisvastuu jaettiin hankkeeseen osallistuvien organisaatioiden kesken. Kehittämiskokonaisuutena rakennetaan kaikille avoin osaamiskampus virtuaaliympäristöineen (julkaisukelpoinen 31.12.2023). Digiosaava.fi kokoaa myös muissa strategiarahoituksen hankkeissa tuotetut ratkaisut sekä toimintamallit ja – tavat tämän osaamiskampuksen sisälle.
Osaamiskampuksessa käsitellään 33 digitalisaatioaihetta (ks. kuva): mitä pitäisi tietää ja osata; mitä suositellaan toimintatavoiksi; minkälaisista case-esimerkeistä voi hakea vertaisoppia; mitä työkaluja voidaan tarjota kohderyhmille näiden aihealueiden kehittämiseksi; mistä lähteistä kannattaa hakea lisätietoa ja mitkä ovat yleisimmin kysytyt kysymykset aiheeseen liittyen. Osaamiskampuksessa voi sparrata aiheista myös tekoälyn kanssa, joka osaa tarvittaessa suositella, mitä sinun tulisi tietää.
Osaamiskampuksessa on myös virtuaalinen oppimisympäristö, jossa on mahdollisuus harjoitella pelillisesti henkilöstön digiosaamisen johtamista. Virtuaaliympäristössä toteutetaan myös tietosuoja-tietoturvauhkaviidakko, jossa opitaan tunnistamaan ja ratkomaan digiuhkia.
Hanke jatkuu huhtikuun 2024 loppuun sekä seuraavilla strategiarahoituskausilla. Tulevana keväänä aihekokonaisuuksiin liittyvistä teemoista järjestetään erilaisia koulutuksia. Lisäksi osaamiskampuksen ja sen sisältöjen kehittämistyö jatkuu.
Erityispiirteet
Digiosaavalle on ollut erityistä se, että hankkeen sisäiset verkostot toimivat aktiivisesti ja itsenäisesti. Kehittämistyö on pyritty pitämään läpinäkyvänä käyttäen yhteistä Teams-ympäristöä materiaalien kokoamiseen. Näin ollen olemassa olevaa osaamista pystytään tehokkaasti jakamaan ja hyödyntämään. Laaja hankeverkosto mahdollistaa mm. osaamiskampuksen testaamisen ja palautteen keräämisen ilman ulkopuolisia toimijoita.
Hankeverkoston sisällön kokoamis- ja tuottamistyötä on seurattu aktiivisesti koko ajan. Hankkeen edetessä onkin kokonaisuuden julkaisumuotoa ja -tapaa tarkasteltu uudelleen ja päädytty siihen, että osaamiskampus koostuu verkkosivustosta ja virtuaaliympäristöstä.
Iso, yli 600 henkilön hanke voi siis olla myös hyvin joustava ja elää ajassa. Verkostoja on syntynyt ja tästä konkreettisena esimerkkinä on ohjaan.fi-sivustolle avattu työpaikkaohjaajakouluttajien yhteistyöverkosto ja kalenteroidut verkostotapaamiset.