Älykkäitä tekoja Tredussa - älykäs Ada ja virtuaalikurkistamo Simeon
Opetusteknologia Tekoäly Virtuaaliympäristöt
Sijainti: Esityssali 21 -
Puheenjohtaja: Pekka Ollikainen
Ajankohta: 18.4.2024 12.45 - 13.15 (30 minuuttia)
Kohderyhmä:
  • Ammatillinen oppilaitos: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
  • Ammatillinen oppilaitos: Opettajat
  • Ammatillinen oppilaitos: Rehtorit ja johtajat
Juntunen Merja
projektikoordinaattori , jossa Tredu / Tampereen kaupunki
+358500543542
Juntunen Merja
projektikoordinaattori , jossa Tredu / Tampereen kaupunki
+358500543542


Juntunen Merja , projektikoordinaattori
Tredu / Tampereen kaupunki

Kattelus Sanna , lehtori, projektipäällikkö
Tredu / Tampereen kaupunki

Saarinen Riikka , verkkopedagogi
Tredu / Tampereen kaupunki

Mitkä Ada ja Simeon?

Ada on älykäs digitaalinen ohjaus-, tuki- ja neuvontapalvelu ammatillisen koulutuksen, työelämän ja ennen kaikkea opiskelijan tarpeisiin. Ada on oppimisanalytiikkaa hyödyntävä tekoälyyn pohjautuva opiskelukaver, 'best buddy' ja henkilökohtainen tutor.  

Simeon on ainutlaatuinen showroomin sekä  immersiivisen ja älykkään oppimis- ja opetusteknologian kurkistamo. Simeon ei kuitenkaan ole pelkkä fyysinen tila vaan se on ennen kaikkea konsepti, joka tarjoaa ammatillisen koulutuksen henkilöstölle tiloja, laitteistoja, sovelluksia, digitaalisia sisältöjä sekä koulutuksia ja reaaliaikaista tukea erilaisten immersiivisten ja älykkäiden teknologioiden testaamiseen. 


Adan ja Simeonin kehittämistyön tavoitteet

Adan tavoitteena on tarjota opiskelijalle parasta mahdollista tukea ja ohjausta ammatillisen koulutuksen aikana.


Ada tarjoaa: 

  1. Henkilökohtaisen opiskelukaverin ja tutorin, joka ohjaa, tukee ja neuvoo opintojen aikana. Ada myös oppii ja tunnistaa opiskelijan aiempaa ja nykyistä osaamista ja osaa tulevat tarpeet huomioiden antaa ohjeita ja neuvoja mm. opintojen suunnitteluun. 

  2. Ajantasaiset vinkit ja neuvot, jotka auttavat jokapäiväisissä, rutiininomaisissa opiskeluihin liittyvissä asioissa pitäen opiskelijan ajan tasalla mm. kurssien, tehtävien ja aikataulujen suhteen. 

  3. Helppokäyttöisen käyttöliittymän erilaisille päätelaitteille älypuhelimesta älylaseihin, kunkin opiskelijan tarpeet ja toiveet huomioiden. Tavoite on, että Ada kulkee aina mukana ja on valmiina auttamaan aina, kun opiskelija sitä tarvitsee. VR-lasien avulla Ada vie ohjaus- ja tukipalvelut kokemuksellisesti aivan uudelle tasolle.

  4. Tekoälyn kehittyneet kielimallit jokaisen opiskelijan tueksi. On tärkeää, että henkilökohtainen tutor puhuu opiskelijan kanssa samaa kieltä ja auttaa erilaisissa rutiininomaisissa opiskelun suunnitteluun ja opintojen edistymiseen liittyvissä asioissa. 


Simeonin tavoitteena on edistää immersiivistä oppimista ja virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntämistä ammatillisessa koulutuksessa.

Simeon tarjoaa:

 

  1. Hyvin varustellun kokeiluympäristön erilaisten älykkäiden,  immersiivisten ja kokemuksellisten teknologioiden testaamiseen. Tiloissa pääsee tutustumaan esim. simulaatioihin, laajennetun todellisuuden (VR, AR, MR) ratkaisuihin sekä tekoälyä hyödyntäviin sovelluksiin ja palveluihin.

  2. Koulutusta ja tukea opettajille sekä mahdollisuuden testata ja kokeilla oppimisen teknologioita ohjatusti. Tilojen ja laitteiden lisäksi Simeon toimii näin ollen myös opettajien digitaalisen osaamisen ja kehittymisen keskuksena tarjoamalla koulutusta ja tukea uusien teknologioiden testailuun ja hyödyntämiseen opetuksessa. Tämä auttaa opettajia tunnistamaan eri teknologioiden pedagogisia mahdollisuuksia ja löytämään parhaita käytänteitä. Tärkeää on myös yhteisöllisyys ja kokemusten jakaminen kouluttajien ja kollegoiden kanssa uusien teknologioiden hyödynnettävyyttä opetuksessa ja eri ammattialoilla.

  3. Mahdollisuuden virtuaalisten oppimiskokonaisuuksien ja -sisältöjen rakentamiseen.
    Simeon-konseptiin kuuluu tilojen ja koulutuksen lisäksi myös uudenlaisten, nykypäivän ja tulevaisuuden oppimistarpeita vastaavien  digitaalisten oppisisältöjen ja -kokonaisuuksien rakentaminen. Keskiössä ovat opetussuunnitelmaa ja oppilaiden ammatillista osaamista ja kehittymistä tukevat immersiiviset, älykkäät ja hyvin saavutettavat digitaaliset sisällöt. Simeon tukee myös perinteisempien verkkokurssien suunnittelua ja toteutusta ja parantaa laadukkaiden verkkosisältöjen ja koulutusohjelmien tarjontaa Tredussa.


Yhteenveto:

Simeon ei ole vain kurkistelua oppimisen tulevaisuuteen. Se on käytännön edistysaskelia kohti immersiivisempiä ja parempia virtuaalisia oppimisen ympäristöjä ja koulutuksen metaversumia, eduversumia. Simeon ottaa myös isoja askelia kohti saavutettavampaa ja tasa-arvoisempaa ammatillista  koulutusta ja digitaitoisempia ammatillisia opettajia.
Ada puolestaan on käytännön esimerkki siitä, kuinka tekoäly ja älykäs teknologia voivat muuttaa koulutusmaailmaa. Oletko valmis astumaan kanssamme tulevaisuuden oppimisen maailmaan?