Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2024
-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
Digipedataidot 0-100 ja luovat teknologiat
Rantanen Sanna
-
Mitä digitaalisesta toimintakulttuurista tulee huomioida digitalisaation linjausten saavuttamiseksi?
Syvänen Antti
-
Suuret kielimallit oppimisen tukena: opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
Korpimies Kai
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
-
Treenaa tekoälyn maanittelutaituriksi
Honkonen Kaisa
-
SOTEALAN TULEVAISUUDEN OSAAMISTA YHTEISKEHITTÄMÄSSÄ ALUEEN TYÖELÄMÄTOIMIJOIDEN KANSSA
Kekäläinen Heli
-
Tee itse sparrattu tekoälybotti
Kalliolehto Jukka
-
SELFIE - koulujen digitaalisen osaamisen itsearviointivälineen pilottikokemuksia
Heikki Laivamaa
- Ammattikorkeakoulu: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
- Kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijat
- Yliopistot: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit
AInspiraatio-konsepti
Tekoälyn rantautuessa opetukseen myös Turun yliopistossamme havaittiin tarve tukea opetushenkilöstöämme ilmiön ymmärtämisessä ja haltuun ottamisessa. Ideoimme tähän tarkoitukseen AInspiraatio-konseptin, johon kuuluvat: a) Teamsissa toimiva AInsipraatio-yhteisö, joka keskustellen ja tietoa jakaen tutustuu tekoälyyn ilmiönä oppimisessa ja opettamisessa, b) Zoomin välityksellä järjestetyt AInspiraatio-tapaamiset, joissa yksi tai kaksi asiantuntija-alustajaa liittyy paneelikeskusteluun studiossa ja verkon yli sekä c) AInspiraatio-pajoja, joissa opettajille tarjotaan mahdollisuus kokeilla eri tekoälysovelluksia itsenäisesti, yhdessä tai ohjaajan tuella.
Kerromme esityksessämme AInspiraatio-konseptin kehityksestä, haasteista ja hyvistä kokemuksista.
AInspiraatio-pajat
Opetukseen ja opetussuunnitelmatyöhön tuli keväällä 2023 uusi elementti, kun generatiivinen tekoäly lähes rajattomine ja hyvin tuntemattomine mahdollisuuksineen tuli ilmaisina versioina opettajien ja opiskelijoiden ulottuville. Miten se otettaisiin haltuun?
Nopeimpien vanavedessä myös yliopistomme julkaisi kokeiluihin kannustavan linjauksen tekoälyn käytöstä opetuksessa ja oppimisessa. Tiedekunnat pyrkivät ottamaan sen periaatteet huomioon opetussuunnitelmatyössään, ja saivat suunnittelun tueksi webinaarikoulutuksena uusinta tietoa kielimallien soveltuvuudesta tukiälyksi erilaisissa opetusmuodoissa sekä arvioinnissa ja oppimisen arjessa.
AI-avustimien tarjonnan räjähtäessä Internetissä ei yliopistolla kuitenkaan ollut mahdollisuuksia esim. maksullisia lisenssejä tarjoamalla ohjata henkilökuntaa ja opiskelijoitaan tietoturvallisten työvälineiden käyttöön. Tarvittiin vapaaehtoisuuteen ja parviälyyn pohjautuva ratkaisu nopeaan tiedonvaihtoon, yhteiseen testailuun ja yhteisten käytäntöjen luomiseen.
AInspiraatio-pajoissa meillä on työvälineinä ollut 3-4 seinänäyttöihin kytkettyä tietokonetta, joissa on ollut kokeiluja varten valmiiksi avattuina tekstien, kuvien ja äänen muokkaukseen ja tuottamiseen sekä videoiden ja esitysgrafiikan AI-tuettuun generoitiin soveltuvia ohjelmia – osa ilmaisia, osa maksullisia. Syksyllä 2023 on kokeiltavana ollut mm. ChatGPT Plus, Midjourney, DALL-E, Tome, Lumen-5, Craiyon, Stable Diffusion ja ChatPDF. Tekoälysovellusten kehittymisen ja tarpeen myötä pajaan voidan hankkia myös muita ohjelmia.
Yliopistomme opettajien lisäksi AInspiraatio-pajassa tekoälysovelluksia on ollut kokeilemassa myös opettajankoulutuslaitoksen opiskelijaryhmiä sekä harjoittelukoulun opettajia.