ITK2022
-
Robotiikkalainaamo - yritysten kanssa yhteistyössä
Aalto Anna-Reetta
-
Digitaalisen yhteistyön uudet aatteet
Taatila Minna
-
Digitalisaation suuntaviivat - TVT-strategia Päijät-Hämeessä
Hanna-Maria Partanen
-
Tunnista ja tue omaa osaamistasi digitaalisesti – työkaluja ja vinkkejä
Haapanen Emilia
-
Voice of korkeakoulu – Podcasteista kuulokulmaa oppimiseen
Vihmalaakso Jarmo
-
Teknisten ratkaisujen tuolla puolen - palvelumuotoilun hyödyntäminen digistudioiden kehittämisessä
Leiviskä Kimmo
-
Digitaalinen lukutaito kodin ja koulun voimavarana
Lehtonen Daranee
-
Tuunaa, värkkää ja innovoi - STEAM-prosessi käyttöön
Vorne Paula
-
Korulauseita vai konkreettisia toimia - muutosvoimaa antirasistisista opetusmenetelmistä
Katto Leena
-
Maker-käsityöpolku Vaasan mallin mukaan (eNorssi/FCLab)
Hiltunen Kasper
Korkeakoulumme opintojaksot kaipasivat muodonmuutosta: jatkuva oppiminen ja DigiVisio2030 edellyttävät opinnoilta joustavuutta, jota nykyiset toteutuksemme eivät sellaisenaan tarjonneet. Tätä muutosta vauhdittaakseen päätimme pukea osalle opintojaksoista uudet vaatteet: tarvitsimme toteutuksia, jotka mahdollistavat ajasta, paikasta ja osallistujamäärästä riippumattoman suorituksen. Erilaisina asusteina käytimme oppimisympäristön uusia digitaalisia työvälineitä, joilla opintoihin saatiin uusi ilme.
Uusia vaatteita opintojaksoilleen lähti sovittamaan Jatkuvan oppimisen digitaalisten kärkijoukkojen opettajaryhmä. Tämä ryhmä koostuu noin 25 innokkaasta opettajasta, jotka ryhtyivät kehittämään opintojaksojaan kohti jatkuvan oppimisen periaatteilla laadittuja nonstop-toteutuksia. Nämä opettajat muodostavat monialaisen, verkko-opetuskokemukseltaan varsin heterogeenisen ryhmän.
Digitaaliset kärkijoukot on korkeakoulumme sisäinen kehittämishanke, jossa ompeluseurana toimii kahden vuoden mittainen koulutus sekä ryhmän sisäinen vertaistuki. Keskeisiä tilkkuja työn pohjaksi ovat olleet pedagoginen käsikirjoittaminen, saavutettavuus, sähköiset materiaalit, oppimisalustan automatisointi ja oppimisanalytiikan käyttö. Näiden avulla opettajat kutoivat kankaan, josta he ompelivat opintojaksojensa uudet vaatteet: uuden toteutustavan rajattomalle osallistujajoukolle joustavan oppimisen periaatteiden mukaisesti. Sovituskopin peilistä katsoi nonstop-toteutus omasta tutusta opintojaksosta.
Näitä uusia vaatteita on nyt testattu, pesty, parsittu ja puunattu kahden lukukauden ajan. Lopputuloksena on saatu parikymmentä täysin uudistettua toteutusta, jotka taipuvat muotitietoisimmankin opiskelijan opintoihin riippumatta siitä, onko kyseessä nuori opiskelija tai taitojaan päivittävä alan ammattilainen. Samalla nämä opettajat ovat omaksuneet uusia keinoja päivittää myös muita opintojaksoja sekä jakaneet oppejaan myös muille uusista asusteista kiinnostuneille kollegoilleen.
Posterissa voimme visuaalisessa muodossa esittää tämän kehittämisprojektin sekä kertoa kokemuksistamme ja saavutetuista tuloksista.