ITK-webinaari 8.10.2024
ITK-webinaari
8.10.2024 klo 14-15
Ohjelmassa:
eNorssin tekoälyopas opettajille
Jani Kiviharju & Johannes Hentunen
Harjoittelukouluissa on laadittu keväällä 2024 opettajien ja opettajankouluttajien tueksi eNorssin tekoälyopas opettajille. Maksuton opas tarjoaa opettajille generatiivisesta tekoälystä pienen ja tiiviin tietopaketin sekä useita käytännön esimerkkejä opettajan työhön liittyen. Oppaassa esitellään tekoälyn käyttöä opetuksessa ja arvioinnissa, opettajan erilaisten työtehtävien kuten luokanohjauksen apuvälineenä ja oppilaille opetettavana aiheena.Älä tule harhautetuksi – opi lukemaan diagrammeja ja teemakarttoja kriittisesti!
Helka Hirvonen, projektitutkija CRITICAL-hanke, Tampereen yliopisto
Panu Lammi, väitöskirjatutkija, Helsingin yliopisto
Visuaalisesti esitettyjen asioiden tulkitseminen ja ymmärtäminen ovat keskeisiä taitoja niin opinnoissa ja työelämässä kuin arjessakin. Mutta huomaammeko, milloin esitystapa voi johtaa meidät harhaan? CRITICAL-hankkeessa tutkimme lasten ja nuorten kriittisen lukemisen taitoja sekä kehitämme oppimateriaaleja tukemaan heidän kehittymistään kriittisiksi lukijoiksi.
Webinaarissa paneudutaan siihen, miksi on tärkeää opettaa nuorille taitoja tulkita diagrammeja ja teemakarttoja kriittisesti. Kuvaamme nuorten taidoista tekemiämme havaintoja hankkeessa tehtyjen tutkimusten pohjalta ja esittelemme myös MediaWatch-oppimispelin. Peliympäristössä nuoret voivat turvallisesti harjoitella harhaanjohtavien diagrammien ja teemakarttojen tunnistamista.
Webinaari sopii hyvin luokanopettajille, eri aineiden opettajille, opettajankouluttajille, kasvattajille sekä kaikille kriittisestä lukemisesta ja pelillisistä oppimismenetelmistä kiinnostuneille.
Webinaari järjestetään osoitteessa:
https://tuni.zoom.us/my/hojavi
Webinaari on kaikille avoin ja maksuton. Olet tervetullut osallistumaan webinaariin myös ilman ennakkoilmoittautumista.
Ilmoittautumalla webinaariin varmistat, että saat sähköpostiisi muistutuksen webinaarista sekä tiedon webinaaritallenteiden julkaisemisesta.