ITK-webinaari 24.9.2024

Tiketit

Rekisteröitymiset ovat suljettu

ITK-webinaari 24.9.2024

    ITK-webinaari 

    24.9.2024 klo 14.00-15.30

    Kielet ja GenAI: luonnollisesti ja ohjelmoinnillisesti matematiikan opetuksessa

    Ville Arvio, matematiikan lehtori, IT-instituutti, JAMK

    Panu Ojala, lukion matematiikan lehtori, Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulun lukio


    Generatiivista tekoälyä voidaan käyttää korkeakoulu- ja lukiomatematiikan opetuksessa esimerkiksi kielten kääntämisen ja parantamiseen sekä ohjelmoinnin apuna.


    Ville Arvio kertoo generatiivisen tekoälyn soveltumisesta luonnollisten kielten kääntämiseen matematiikan korkeakouluopetuksessa. Miten sujuvasti suomenkieliset ohjetekstit ja diat saadaan käännettyä englanniksi tai muulle kielelle? Entä kuinka voidaan parantaa oppituntimateriaalien ja ohjeistusten kieliasua ymmärrettävyyttä ja selkeyttä generatiivisen tekoälyn avulla?


    Panu Ojala kertoo, miten lukion pitkän matematiikan kursseilla voi hyödyntää tekoälyä ohjelmoinnin opiskelussa. Mitä tekoäly tekee opiskelijan puolesta? Entä miten saada tekoälyn tuottamista ohjelmakoodeista kaikki pedagoginen hyöty irti? Tekoälyn tuottamia ohjelmakoodeja voi käyttää ohjelmoinnin oppimisen apuna, mutta toisaalta vaarana on, että tekoäly laatii vastaukset kokonaan opiskelijan puolesta.


    Webinaariesityksessä esitellään tekoälyn käyttöä matematiikan opetuksen ja oppimisen apuna. Esityksessä käytettäviä työkaluja ovat muun muassa DeepL, GPT-4o ja Claude 3.5 Sonnet.

    Miten suhtautua kriittisesti tekoäly- ja datapuheeseen? Myyttien räjäyttämisen perusteet

    Karoliina Snell & Marianne Mäkelin


    Toimiiko tekoäly ilman ihmistä? Onko olemassa raakadataa? Miksi ja miten purkaa tekoälyyn ja dataan liittyviä myyttejä?


    Tekoälyyn ja dataan liittyy paljon tarinoita, uskomuksia ja väärinkäsityksiä. DataLit-tutkimushankkeessa on tutkittu datan ja tekoälyn vastuullista käyttöä sekä edistetty datalukutaitoa ja ymmärrystä tekoälystä. Hankkeessa työskentelee tekoälytutkijoita, sosiologeja, oikeustieteilijöitä, filosofeja ja kognitiotieteilijöitä. 


    Webinaariin osallistujat oppivat, miten data ja tekoäly liittyvät yhteen, minkälaisia yleisiä väärinkäsityksiä niistä on ja miten suhtautua kriittisesti tekoäly- ja datapuheeseen. 


    Tekoäly- ja datamyyttien räjäyttämisen perusteet sopii hyvin opettajille ja niille, jotka suunnittelevat tekoälyn hyödyntämistä opetuksessa tai hyödyntävät opetus- ja kasvatusalan dataa. Webinaarista on myös hyötyä kenelle tahansa, joka miettii suhtautumistaan tekoälyyn ja datan käyttöön. 


    Työelämän tekoälytaitoja opiskelijoille

    Jyrki Innanen & Tomi Tolonen 

    Tekoälyn käyttö lisääntyy työelämässä voimakkaasti. On syntynyt tarve lisätä amk-opiskelijoiden työelämän tekoälytaitoja. Laurean, Metropolian ja Haaga-Helian 3AMK-yhteenliittymä järjestää opiskelijoille suunnattua Työelämän tekoälytaidot -kurssia. Kurssi on saanut suurehkon suosion. Kurssille on osallistunut opiskelijoita eri korkeakouluista sekä eri aloilta laajasti. Tässä esityksessä kerrotaan, miten tämä toteutettiin ja mitä toteutuksesta opittiin. Vaikka kurssi järjestettiin amk-opiskelijoille, pyrimme jakamaan geneerisiä oppeja ja vinkkejä eri oppilaitosten käyttöön. Oletusarvoisesti uskomme, että nimenomaan kurssin työelämälähtöisyys ja käytännönläheisyys ovat hyödyllisiä ja vaikuttavia opiskelijoiden työelämärelevanssin kannalta. 

    Webinaari järjestetään osoitteessa:

    https://tuni.zoom.us/my/hojavi


    Webinaari on kaikille avoin ja maksuton. Olet tervetullut osallistumaan webinaariin myös ilman ennakkoilmoittautumista.

    Ilmoittautumalla webinaariin varmistat, että saat sähköpostiisi muistutuksen webinaarista sekä tiedon webinaaritallenteiden julkaisemisesta.

    ITK-webinaarit

    Tiketit

    Rekisteröitymiset ovat suljettu
    Päivämäärä ja aika
    tiistai 24. syyskuuta 2024
    14.00 15.30 (Europe/Helsinki)

    Lisää kalenteriin

    Sijainti

    Verkossa

    Järjestäjä

    ITK-konferenssi

    040 649 2922
    info@itk-konferenssi.fi
    Jaa

    Selvitä, mitä ihmiset näkevät ja sanovat tästä tapahtumasta, ja liity keskusteluun.