-
Teamsin, Moodlen ja sharePointin yhdistäminen opetuksessa
Turunen Hannu
-
Suunnittele ICT:n ilmasto- ja ympäristövaikutusten oppitunti
Vuohelainen Hanna
-
Skididialogi: Kuuntele, älä luo ratkaisuja etukäteen!
Hanna-Maria Partanen
-
STEAM-prosessi tutuksi ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
Vorne Paula
-
Digiosaajaksi yhdessä oppien ja kokeillen- oppimisympäristö digitaitojen vahvistamiseen vammaistyöss
Keskikuru Sanna
-
Uudet digipedataidot 0-100! täydennyskoulutusta opettajille
Koistinen Hanna
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Digitaalisen ohjauksen ja digitaitojen harjoittelun mallien edellytyksiä työpajatoiminnassa
Kolehmainen Marjo
-
Ammatillisten oppilaitosten digikyvykkyys
Peltonen Marika
-
Yhteisellä digilennolla pedagogiikkaan!
Heli Hemilä
Opiskelijoiden opiskelun pohjaksi tarvitaan laadukkaita, pedagogisesti korkeatasoisia ja tutkinnon osien osaamistavoitteisiin yhtenäisesti vastaavia materiaaleja. Vantaan ammattiopisto Variassa on päätetty käyttää oppilaitoksen omia verkkomateriaaleja ammatillisten perustutkintojen yhteisten tutkinnon osien opetuksessa. Opiskelijan joustavan opiskelupolun mahdollistaminen verkko-oppimisympäristöä hyödyntämällä sekä opettajan laadukkaat materiaalit ovat olleet oppilaitoksen verkkokehittämisen päämäärä jo useita vuosia.
Esityksessä keskitymme verkkomateriaalien yhteiskehittämiseen ja laatuun: Miten yhteiskehittäminen vakiinnutetaan osaksi organisaation rakenteita? Mikä rakenteissamme toimii ja miksi pysymme valitsemallamme tiellä.
Verkkomateriaalit palvelevat meillä niin verkkokursseina, pajaopetuksen omatahtisesti edettävinä materiaaleina kuin lähiopetuksen runkonakin. Tavoitteena yhdessä työstetyissä ja kaikille opettajille jaetuissa mallikursseissa onkin, että opiskelijat saavat osaamisen hankkimiseen samanlaiset lähtökohdat ja opettajat puolestaan yhteisen välineen yhteisen tutkinnon osan osa-alueen etenemisen seurantaan ja arvioinnin tueksi. Opettajalla on käytössään valmis materiaali, jonka kehittämiseen hän on osallistunut ja jonka päivittämiseen hän pääsee osallistumaan.
Esityksessä kerromme mitä yhteiskehittämisen taustalla tapahtuu, ja kuinka sitä koordinoidaan, tuetaan ja fasilitoidaan.
Ajantasaisuus ja käytettävyys vaativat materiaalin jatkuvaa kehittämistä ja ylläpitoa. Tavoitteita joudutaan muuttamaan ja priorisoimaan tilanteiden mukaan. Erilaisten muokkaustarpeiden yhteensovittamien käytettävissä olevan ajan kanssa vaatii jatkuvaa suunnittelua matkan varrella.
Tarpeita tulee niin ulkoisista kuin sisäisistäkin syistä, esim.
Ulkoiset: Tutkinnon osien perusteiden muutokset (OPH), oppimisympäristön käyttöjärjestelmän tai työkalujen päivitykset
Sisäiset: oppilaitostasoiset ja tasalaatuisuutta ja yhtenäistä käyttökokemusta lisäävät pedagogiset ja tekniset ratkaisut, myös oppimisanalytiikan ja seurannan kehittäminen kaikki käyttäjäryhmät huomioiden (opiskelija, ohjaava opettaja, vastuuopettaja, erityisopettaja, opinto-ohjaaja)
Osa-alueen sisäiset: käyttökokemukset ja opiskelijapalaute
Yhteisten tutkinnon osien kehittäminen on laajempi kokonaisuus, jonka muutokset näkyvät myös verkkomateriaaleissa. Verkkomateriaalit myös tukevat opettajaa vaikkapa uusien perusteiden tai arvioinnin käyttöönotossa.
Esityksessä kerromme esimerkkinä, kuinka uusien tutkinnon perusteiden voimaantulo huomioitiin tässä kehittämistyössä. Lisäksi esittelemme verkkomateriaalien kehittämisen runkoa ja vuosikelloa.