Yhteisten opintojen ja ammatillisten opintojen yhdistäminen xr-teknologialla, HAMI metsämatematiikka
Hyvät käytänteet Virtuaaliympäristöt Yksilöllinen oppiminen
Paikka: Esityssali 12 -
Puheenjohtaja: Tarmo Toikkanen
Ajankohta: 20.4.2023 12.00 - 12.30 (30 minuuttia)

Saarelma Kari vararehtori, toimialapäällikkö / metsäala ja liikenneopettajakoulutus  at Hämeen ammatti-instituutti


Käkönen Sara , Marketing and Customer Success Manager
3Dbear

Saarelma Kari , vararehtori, toimialapäällikkö / metsäala ja liikenneopettajakoulutus
Hämeen ammatti-instituutti

Hämeen ammatti-instituutissa Hamissa osa metsäalan opiskelijoista kokee metsämatematiikan asiat haastaviksi. Haasteita on yksinkertaisissa matemaattisissa harjoitteissa, kuten pinta-alamuunnoksissa, jotka ovat olennainen osa metsäopinnoissa ja myöhemmin metsäalan työssä pärjäämistä. Haasteena on koettu myös se, että matematiikan yhteiset opinnot eivät ole tiiviisti yhteydessä käytännön metsäalan työtehtävien harjoitteluun.

Hämeen ammatti-instituutti Hami toteutti yhteistyössä 3DBearin kanssa virtuaalisia oppimisympäristöjä tukemaan metsämatematiikan asioiden harjoittelua. Hankkeessa tuotetut virtuaalitodellisuuden (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) harjoitteet yhdistyvät tiiviisti käytännön työtehtäviin metsäalan koulutuksessa. Kehitetyt virtuaaliset oppimisympäristöt yhdistävät YTO-opinnot ja ammatilliset opinnot uudenlaisella ja mielekkäällä tavalla, lisäten opiskelijoiden motivaatiota YTO-opintoja kohtaan. Harjoitteet suunnattiin erityisesti opiskelijoille, jotka kokevat metsämatematiikan asiat haasteellisiksi.

Hamissa kehitetään yhteisten tutkinnon osien opiskelua ja opetusta, luontevaksi osaksi ammatillisia opintoja ja tähän xr-teknologiat antavat monipuolisia mahdollisuuksia, joita tässä hankkeessa on hyödynnetty. Hamissa kehitetään näitä ympäristöjä xr-teknologian avulla edelleen.

Virtuaalisten harjoitteiden toteutuksella mahdollistettiin, että opiskelijat voivat rauhassa ja omaan tahtiinsa harjoitella metsämatematiikan tehtäviä useampaan kertaan. Virtuaalisella toteutuksella metsämatematiikan asiat saatiin myös paljon lähemmäs käytännön työtehtäviä - opiskelija pystyy nyt näkemään matematiikan taidon merkityksen konkreettisissa työtehtävissä ja ammattilaisena pärjäämisessä. Virtuaalinen toteutus auttaa hahmottamaan matemaattisia ilmiöitä huomattavasti paremmin kuin perinteisellä opetuksella. Projektista opittiin, että YTO-opintojen yhdistäminen ammatillisiin opintoihin voi merkittävästi lisätä opiskelijoiden motivaatiota YTO-opintoja kohtaan. Opiskelijat näkevät suoraan YTO-opintojen merkityksen ammatillisissa tehtävissä pärjäämisessä, eivätkä pidä niitä erillisenä osana.

Hankkeessa luodut harjoitteet tukevat erinomaisesti erilaisia oppijoita. Harjoitteet on suunniteltu ja polutettu niin, että jokainen opiskelija voi haastaa itseään sopivan tasoisilla harjoitteilla. Opiskelija saa virtuaalisista harjoitteista tarvittavan tuen ja ohjauksen matemaattisten asioiden ymmärtämiseen ja hahmottamiseen. Jos opiskelija tarvitsee tukea matemaattisen tehtävän hahmottamiseen, voi hän käydä tehtävän vaihe-vaiheelta ohjatusti läpi.

Hamissa tavoitteemme on tarjota opiskelijoillemme mahdollisuudet moniin erilaisiin tapoihin oppia ja saavuttaa osaamistavoitteet ja yleiset osaamisvaatimukset. Oppilaitoksen johtamisen ja erityisesti pedagogisen johtamisen tukena xr-oppimisympäristöt kytkettyinä oppilaitoksen valitsemaan digi-alustaan ja opiskelijahallinto järjestelmään (Olli, Wilma, Moodle..) antavat hyvän pohjan digioppilaitoksen rakentamiselle.

Esityksessä käydään läpi projekti kokonaisuudessaan käytännön esimerkkien avulla. Esityksessä tuodaan ilmi opiskelijoiden käyttökokemuksia ja kommentteja harjoitteista. Mukana esityksessä myös 3DBearin edustaja, joka avaa tarkemmin yhteistyötä ja vastaavien projektin toteuttamista; esimerkiksi, mitä pitää huomioida vastaavassa projektissa.

--

Esittelyt:

Hämeen ammatti-instituutti on Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) tytäryhtiö. ​HAMI toimii HAMKin kanssa samoilla kampuksilla Mustialassa, Evolla, Lepaalla, Sairiossa ja Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksessa. ​Oppilaitokset muodostavatkin Suomen ​johtavan luonnonvara-alan koulutuskokonaisuuden toiselta asteelta ammattikorkeakouluun ja aina tutkimusyksiköihin saakka.

3DBear on suomalainen, yksi ammatillisen puolen johtavia virtuaalisten oppimisympäristöjen kehittäjiä. 3DBear on toteuttanut kansainvälisesti xr-toteutuksia yli 500, erilaisten asiakkaiden ja teemojen parissa. 3DBear tarjoaa yksilöidyt ratkaisut asiakkaan tarpeen mukaan, edeten aina opetuksen tarpeet ja pedagogiikka edellä. Toiminta perustuu yhteiskehityksen periaatteeseen - sisällöt tuotetaan aina yhteistyössä opetushenkilöstön ja organisaation henkilökunnan kanssa ja käyttäjätestaukset ovat keskeisessä roolissa.