-
Generation AI - tekoälysukupolven teknologiakasvatusta kehittämässä
Laru Jari
-
Verkkotutkinnot – mahdollisuuksia joustavaan oppimiseen ja yhteistyöhön
Kullaslahti Jaana
-
STEAM-prosessi tutuksi ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
Vorne Paula
-
DigiLukiseula – luku- ja kirjoitustaidon digitaalinen arviointivälineistö luokille 1 - 9
Riikka Heikkilä
-
Koulun digitaalinen ensiapukaappi
Ilola Marianne
-
Englannin ja ruotsin yhdistelmäopinnot lukiossa
Salminen Tuija
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Opettajan digitaalinen osaaminen on hyvinvointia sekä sosiaalisia ja korkean ajattelun taitoja
Räty-Záborszky Sinikka
-
Posteri: Lukioiden aineenopettajien sijaisuudet, erityisopetus ja opinto-ohjaus online-opetuspalvelun kautta
Oksa Jukka
-
Verkko-oppimismateriaalit osaamisen kehittämisessä
Heino Sami
Korkeakoulussamme on monipuolinen digikeskus, jonka palveluihin kuuluu muun muassa video- ja äänituotannot. Podcastien suosio on lisääntynyt huomattavasti viime vuosien aikana ja digikeskuksen käyttäjät ilmaisivat halunsa tehdä laadukkaita, useamman henkilön podcasteja. Olemassa oleva laitteistomme sopi yhden tai kahden henkilön tuottamisen podcastien tekoon, mutta halusimme laadukkaampaa ja useamman henkilön joustavasti mahdollistavaa välineistöä.
Liikuteltava podcast-pöytä useamman henkilön tuotantoihin
Rakensimme käyttäjien tarpeita vastaavan podcast-pöydän. Se koostuu seuraavista elementeistä:
Liikuteltava ja korkeussäädettävä pöytä, joka mahtuu oviaukoista. Välineet on kiinnitetty pöytään.
Neljä mikrofonia ja neljät kuulokkeet.
Podcastmikseri, jonka voi liittää puhelimeen ja tietokoneeseen. Tallennus mikserin muistikortille.
Podcast-pöytää säilytetään digikeskuksella tietyssä tilassa, mutta sitä voidaan liikutella rakennuksessa eri tiloihin kätevästi. Käytännössä podcast-pöydän käyttäjä varaa erikseen pöydän ja sellaisen tilan, joka vastaa hänen tarpeisiinsa. Käyttäjä saa podcastin tekoon perehdytystä digikeskuksen henkilökunnalta sekä verkkopedagogiikan suunnittelijoilta. Tarvittaessa häntä tuetaan myös tuotannossa ja jälkieditoinnissa. Laitteiston helppokäyttöisyys ja tallenteen korkea laatu kuitenkin takaavat sen, että jälkitöiden tarve on hyvin vähäistä.
Digikeskuksen podcast-pöytä saavutti heti valmistuttuaan niin suuren suosion, että ryhdyimme rakentamaan niitä lisää. Tällä hetkellä meillä on podcast-pöytää ja ne ovat aktiivisessa käytössä eri kampuksilla. Podcast-laitteistoja käytetään podcast-tuotannon lisäksi myös videoiden ja äänitallenteiden tekoon.
Podcast-repun kanssa maailmalle
Innostuneet podcast-pöydän käyttäjät alkoivat kysellä mukaan otettavaa podcast-välineistöä, joka mahdollistaisi podcastien teon kampusten tilojen ulkopuolella. Vastasimme tarpeeseen rakentamalla kevyemmän, reppuun sopivan kokoonpanon:
Tukeva, ergonominen reppu.
Kolme mikrofonia jalkoineen ja kolmet kuulokkeet.
Pieni podcast-mikseri/tallennin.
Sekä podcast-pöydät että podcast-reppu toimivat niin, että podcast-keskusteluun voi ottaa mukaan etäosallistujia esimerkiksi Zoomin, Teams tai puhelimen välityksellä. Etäosallistujat saadaan tallennettua omaksi ääniraidakseen. Tämä tuo podcastien tekoon joustavuutta, kun osallistujien ei tarvitse olla samassa paikassa äänitystä tehdessä.
Soveltaen podcast-laitteistoa voi myös käyttää videostriimauksissa ja webinaarien järjestämisessä. Kohtuuhintainen podcast-kokoonpano toimii siis monipuolisena työkaluna korkeakoulun arjessa.
Esityksessämme esittelemme podcast-reppua käytännössä.
Esimerkkejä podcast-kalustollamme tuotetuista podcasteista:
Alumnin ääni -sarja:
https://panopto.jamk.fi/Panopto/Pages/Sessions/List.aspx#folderID=%223e6cac5c-5144-46e4-a518-ae1d009058ed%22
Hyvinvoiva yrittäjä:
https://open.spotify.com/show/3cmR9y6KeNzZvD47uZzMEf?si=8181f4d23dc64881