Opiskelijat rakentamassa virtuaalisia oppimisympäristöjä
Hyvät käytänteet Oppimisympäristöt Virtuaaliympäristöt
Paikka: Esityssali 12 -
Puheenjohtaja: Marja Kylämä
Ajankohta: 21.4.2023 10.30 - 11.00 (30 minuuttia)

Opiskelijat rakentamassa virtuaalisia oppimisympäristöjä
Koivisto Jukka lehtori  at Suomen Diakoniaopisto


Falk Saara-Maija , lehtori
Suomen Diakoniaopisto

Koivisto Jukka , pedagoginen asiantuntija
Suomen Diakoniaopisto

Laakkonen Laura , pedagoginen asiantuntija
Suomen Diakoniaopisto

Tää on ihan paras projekti koko opintojen aikana.”  

Virtuaalitodellisuutta (VR) on alettu ahkerasti hyödyntää ammatillisissa oppilaitoksissa. VR-oppimisympäristöistä ollaan innostuttu, kun sen avulla opiskelijat pääsevät tutustumaan oman alansa aitoihin työympäristöihin ja -tehtäviin. Erityistä lisäarvoa VR tuo silloin, kun opiskelijat harjoittelevat harvinaisia, vaarallisia tai paljon kustannuksia aiheuttavia tilanteita ja työtehtäviä. Eli päästään harjoittelemaan sellaisia asioita, joita muuten on hankala tai mahdoton opiskella oppilaitosympäristössä tai työpaikoilla. Opiskelijan ammatillisen kehittymisen kannalta arvokasta on myös mahdollisuus päästä tutustumaan oman alan työympäristöihin. Esimerkiksi monet tulevat lähihoitajat eivät ole välttämättä koskaan käyneet palvelutalossa, ikäihmisen kotona, kehitysvammaisten hoitolaitoksessa tai päiväkodissa.  

VR-maailmaan rakennetussa oppimisympäristössä voidaan hyödyntää monia pelillisyyden elementtejä, jotka motivoivat opiskelijoita. 360-videot muodostavat tarinan tehtävineen. “Pelaaja” voi olla esimerkiksi kotihoidon käynnillä oleva lähihoitaja tai koulussa työskentelevä nuoriso- ja yhteisöohjaaja. Pelatessaan opiskelija ratkoo tulevan ammattinsa tyypillisiä tilanteita. Tavoitteena on tietenkin saada mahdollisimman paljon pisteitä.  

“Siis oikeasti luulin olevani siellä mummon luona ja tajusin, että samaan aikaan kun jaan lääkkeitä mun pitää miettiä montaa eri asiaa, mitä siinä kotikäynnillä tulee huomioida.” 

Oppilaitoksessamme VR-ympäristöjä rakennetaan 360-videoiden ja kuvien avulla WondaVR-ympäristöön. Olennaista on, että kuvien ja videoiden avulla rakennetut VR-ympäristöt eivät edellytä ohjelmointiosaamista. Kun kaikki tarvittava osaaminen löytyy oppilaitoksesta, niiden tuottaminen on nopeaa ja edullista. Lisäksi kuvien ja videoiden tuotokset ovat ihan aitoja reaalimaailman ympäristöjä oikeiden ihmisten näytteleminä. 360-kuvien ja videoiden hyödyntämät VR-ympäristöt soveltuvat erinomaisesti erilaisten vuorovaikutus- ja asiakaspalvelutilanteiden opiskeluun. Tuotoksia on mahdollista "pelata" VR-lasien lisäksi tietokoneella, tabletilla ja kännykällä. Verkko-oppimisympäristöön linkitettyinä ne ovat aina opiskelijan käytettävissä ja niitä hän voi pelata rauhassa niin monta kertaa kuin haluaa.  

Oppilaitoksessamme VR-ympäristöjä on rakennettu myös lähihoitaja-, lastenohjaaja-, nuoriso- ja yhteisöohjaajaopiskelijoiden projekteissa. Opiskelijat ovat itse suunnitelleet sisällön ja siihen liittyvät tehtävät opiskeltavan tutkinnon osan tavoitteiden mukaisesti. He ovat näytelleet videoissa sekä osallistuneet kuvauksiin ja Wonda-ympäristöjen rakentamiseen. Opiskelijat ovat pitäneet VR-projekteja erittäin motivoivina ja opettavaisina. 360-videoiden sisältöjen suunnittelua sekä niihin liittyvien tehtävien ja palautteiden laatiminen edellyttää opiskeltavaan teemaan syvällistä paneutumista. Eri rooleissa näytteleminen edellyttää opiskelijoilta heittäytymistä. Videoiden tekemisessä onkin usein hyvin voimakkaasti tunteita herättäviä kokemuksia, ja sen vuoksi aiheen teemat jäävätkin helposti opiskelijoiden muistiin ja ovat tehokkaita oppimistilanteita.  

“Eihän opiskelijat osaa rakentaa pedagogisesti järkeviä työelämän tehtäviä. 

Oppimisympäristöjen rakentaminen aloitettiin oppilaitoksessamme eri alojen opettajien kanssa. Saimme niin hyvää ja rakentavaa palautetta opiskelijoilta meidän ensimmäisistä ympäristöistämme, että päätimme ottaa heidät mukaan myös suunnitteluun ja rakentamiseen. Nykyisin VR-ympäristöt rakennetaan yhdessä opiskelijoiden kanssa eri tutkinnon osien opiskeluun liittyvinä projekteina. Virtuaalisten oppimisympäristöjen rakentaminen aloitetaan tutustumalla opiskelijoiden kanssa ensin immersiivisiin ympäristöihin ja niiden mahdollisuuksiin ammattiin opiskelussaSuunnittelu lähtee liikkeelle pohtimalla, mitkä tavoitteet tutkinnon perusteissa olisi hyvä opiskella virtuaalisestiSen jälkeen valitaan kuvauspaikka, joka usein on oman alan työpaikka. Työelämä onkin mielenkiinnolla usein lähtenyt mukaan projekteihimme. Opettajan rooli projektissa on tärkeä sisällön suunnittelussa ja varsinkin pedagogisten palautteiden työstämisessä. 

Digitaalisuus lisääntyy kaikilla aloilla jatkuvasti. Tämä kehitys tuo väistämättä mukanaan myös uusia osaamistarpeita. Tulevien ammattilaisten onkin hyvä päästä hyödyntämään erilaisia digitaalisia ympäristöjä ja välineitä jo opiskelujensa aikana. Opiskelijoiden on opettavaista osallistua digitaalisuutta hyödyntävien ympäristöjen rakentamiseen. Näin kehittyy heidän valmiutensa ymmärtää ja ottaa haltuun uusia digitaalisia menetelmiä tulevina ammattilaisina.