Mainettaan parempi vertaisarviointi ja vertaispalaute
Arviointi Hyvät käytänteet Opetusteknologia
Paikka: Esityssali 13 -
Puheenjohtaja: Laakso Matleena
Ajankohta: 20.4.2023 12.00 - 12.30 (30 minuuttia)

Mainettaan parempi vertaisarviointi ja vertaispalaute
Marstio Tuija Verkkopedagogiikan asiantuntija  at Laurea amk


Marstio Tuija , Verkkopedagogiikan asiantuntija
Laurea amk

Tiirikainen Pirjo , Verkkopedagogiikan asiantuntija
Laurea amk

Kyky antaa ja vastaanottaa palautetta on tärkeä työelämätaito, jonka harjoittelemiseen korkeakoulu tarjoaa hyvän alustan. Vertaisarviointia ja vertaispalautetta hyödynnetään vaihtelevasti eri korkeakouluissa. Huonot kokemukset vertaisarvioinnin hyödyntämisestä johtuvat usein siitä, että opiskelijalla on puutteelliset taidot arvioida opiskelijakollegansa suoritusta. Siihen voi olla syynä heikko ohjeistus tai opiskelijan vähäinen perustietämys aiheesta. Vertaisarvioinnin onnistumisen kannalta on tärkeää, että opiskelija saa riittävän opastuksen sille, kuinka arvioida opiskelijakollegansa työtä. Haasteena voi olla myös se, että opiskelijat eivät tunnista vertaispalautteen merkitystä osana oppimisprosessia. Siksi onkin olennaista, että opiskelijat ymmärtävät, miksi sitä heillä teetätetään ja kuinka he hyötyvät siitä. Antamalla palautetta opiskelijakollegoilleen he edesauttavat omaa sekä muiden oppimista.  
 

Opettajan antaman palautteen lisäksi vertaisilta tuleva palaute auttaa opiskelijaa näkemään oman tekemisensä tai tuotoksensa sisällön uudesta näkökulmasta. Opiskelijat ovat luontaisesti kiinnostuneita siitä, kuinka muut ovat jonkin tehtävän suorittaneet. Vertaisarviointi mahdollistaa vertaisoppimisen, jossa sekä palautteen antaja että palautteen saaja oppivat ja jakavat omaa osaamistaan.  

Vertaisarvioinnin lisäksi vertaispalautteen antaminen tulisi integroida osaksi opetusta. Nykyään korkeakouluissa toteutetaan paljon projektipohjaista oppimista, jolloin opiskelijat työskentelevät tiimeissä ja arvosana määräytyy lopullisen tuotoksen perusteella. Tällöin työpanos tiimin sisällä voi vaihdella suurestikin ja yksilöllisen arvosanan määrittäminen voi olla haasteellista. Tiimin sisäisen toiminnan arviointi on suositeltavaa ottaa osaksi arviointiprosessia. Vertaispalaute ryhmätyöskentelytaitojen osalta edesauttaa opiskelijaa kehittämään sosiaalisen vuorovaikutuksen ja yhteistyön osaamista.  
 
Esityksessämme esittelemme Laurea-ammattikorkeakoulun vertaisarviointikäytänteitä sekä opettajille ja opiskelijoille suunnattuja ohjeistuksia. Kerromme Laurean opettajien kokemuksista vertaisarvioinnin ja vertaispalautteen käytöstä.  Tiimin sisäisen vertaispalautteen antamiseen käytämme työkalua (Buddy Check), jonka myös demoamme.