-
Verkko-oppimismateriaalit osaamisen kehittämisessä
Heino Sami
-
Energia-alan ammatillinen jatkokouluttautuminen mikrokurssien avulla
Gröndahl Hanna
-
Teamsin, Moodlen ja sharePointin yhdistäminen opetuksessa
Turunen Hannu
-
Virtuaalistudio
Kaasinen Kari
-
Doctoral consortium
Viteli Jarmo
-
Työpaja Hololensien mahdollisuuksista ammattiopetuksessa
Heino Sami
-
Digiosaava.fi edistää ammatillisen koulutuksen digitalisaation osaamista ja johtamista
Mäentausta Miia
-
Opi hakukoneen avulla! Tiedonhaun Laboratorium
Alamettälä Tuulikki
-
Signaali - oppimisen ihanuutta lukiokoulutukseen
Lahti Aleksi
-
Ammatillisten oppilaitosten digikyvykkyys
Peltonen Marika
Työsuojelurahaston rahoittamassa Safety Learning in Immersive Virtual Reality (SLIVeR) –tutkimushankkeessa on kehitetty työturvallisuusoppimisen kontekstissa teoreettisesti perusteltu ja empiirisesti testattu pedagoginen malli immersiivistä virtuaalitodellisuutta (IVR) hyödyntäville koulutuksille. Sen kehittämisessä on sovellettu sekä sosiokulttuurista oppimisteoriaa (Säljö, 2004; Vygotsky, 1978) että IVR-oppimisen tutkimusta (esim. Kilteni ym., 2012; Makransky ym., 2019; Makransky & Petersen, 2021). Malli on sovitettu työturvallisuuskoulutuskontekstiin tutkimuskirjallisuuden (esim. Casey ym., 2021; Nykänen ym., 2020) sekä yhteistyöorganisaatioissa 2021-2022 toteutettujen kouluttajahaastatteluiden avulla (Lehikko ym., 2022). Pedagogisessa mallissa toteutuu simulaatiopedagoginen vaiheistus (Dieckmann, 2009; Keskitalo ym., 2010): yhdistämme pienryhmässä käytävät keskustelut IVR-oppimisympäristössä tehtäviin työturvallisuusaiheisiin yksilöharjoituksiin. Pedagogisen mallin mukaiset koulutusvaiheet ovat johdantokeskustelu, IVR-perehdytys, IVR-tutoriaalit ja -harjoitukset sekä loppukeskustelu (Lehikko ym., 2022).
Tutkimuksessa järjestettäviä työturvallisuuskoulutuksia ovat vetäneet yhteistyöorganisaatioiden omat kouluttajat. Kouluttajien rooli on mallissa keskeinen: heidät on perehdytetty tehtäväänsä ja heillä on myös koulutustilanteessa tukenaan yhteistyössä heidän kanssaan laadittu keskusteluohje (Lehikko ym., painossa). Tutkimusasetelman johdosta koulutuksessa tehtävistä IVR-harjoituksista toinen käsitteli turvallista liikenteen keskellä työskentelyä ja toisessa aiheena oli voimalaitoksen siltanosturilla tapahtuva 6 t painavan kappaleen nosto. Tutkimuksessa hyödynnetään Työterveyslaitoksen kehittämää IVR-työturvallisuuskoulutusympäristöä.
Keräsimme marras-joulukuussa 2022 tutkimusaineistoa Fortum Power & Heatin Loviisan toimipaikalla järjestetyissä koulutusinterventioissa. Aineistonkeruu tapahtui kyselyillä, havainnoimalla, haastatteluilla sekä videotallenteiden avulla. Aikaisemmin tutkimuksessa on kerätty laadullista ja määrällistä aineistoa myös Suomen Tullin toimipisteissä touko- ja lokakuussa 2022. Tutkimukseen osallistuttiin vapaaehtoispohjalta. Fortumista alkukyselyihin vastasi 27 henkilöä, joista koulutuksiin ja niiden yhteydessä täytettyihin kyselyihin osallistui 23. Koulutuksia veti pääasiassa yksi kouluttaja. Aineiston analyysi on parhaillaan käynnissä ja se valmistuu alkuvuodesta 2023. ITK 2023:ssa esittelemme yhteistyökumppanimme Fortum Power & Heatin kokemuksia koulutusinterventioista ja alustavia tutkimustuloksia. Tulosten avulla kehitämme edelleen IVR-työturvallisuuskoulutuksen pedagogista mallia, joka hyödyttää työorganisaatioita ja koulutuksen järjestäjiä. Malli on sovellettavissa erilaisiin koulutuskonteksteihin sekä esimerkiksi ammatilliseen ja ammattikorkeakoulutukseen.