Kokemuksia IVR-harjoituksia hyödyntävistä työturvallisuuskoulutuksista Fortum Power & Heatissa
virtuaalitodellisuus (VR) Virtuaaliympäristöt
Paikka: Esityssali 21 -
Puheenjohtaja: Jouni Kangasniemi
Ajankohta: 21.4.2023 11.15 - 11.45 (30 minuuttia)

Kokemuksia IVR-harjoituksia hyödyntävistä työturvallisuuskoulutuksista Fortum Power & Heatissa
Heli Ruokamo


Lapin yliopisto, Lehikko Anu
Lehikko Anu , väitöskirjatutkija
Lapin yliopisto

Nykänen Mikko
Nykänen Mikko , erikoistutkija
Työterveyslaitos

Ronimus Joel , koulutusasiantuntija
Fortum

Ruokamo Heli
Ruokamo Heli , professori
Lapin yliopisto

Työsuojelurahaston rahoittamassa Safety Learning in Immersive Virtual Reality (SLIVeR) –tutkimushankkeessa on kehitetty työturvallisuusoppimisen kontekstissa teoreettisesti perusteltu ja empiirisesti testattu pedagoginen malli immersiivistä virtuaalitodellisuutta (IVR) hyödyntäville koulutuksille. Sen kehittämisessä on sovellettu sekä sosiokulttuurista oppimisteoriaa (Säljö, 2004; Vygotsky, 1978) että IVR-oppimisen tutkimusta (esim. Kilteni ym., 2012; Makransky ym., 2019; Makransky & Petersen, 2021). Malli on sovitettu työturvallisuuskoulutuskontekstiin tutkimuskirjallisuuden (esim. Casey ym., 2021; Nykänen ym., 2020) sekä yhteistyöorganisaatioissa 2021-2022 toteutettujen kouluttajahaastatteluiden avulla (Lehikko ym., 2022). Pedagogisessa mallissa toteutuu simulaatiopedagoginen vaiheistus (Dieckmann, 2009; Keskitalo ym., 2010): yhdistämme pienryhmässä käytävät keskustelut IVR-oppimisympäristössä tehtäviin työturvallisuusaiheisiin yksilöharjoituksiin. Pedagogisen mallin mukaiset koulutusvaiheet ovat johdantokeskustelu, IVR-perehdytys, IVR-tutoriaalit ja -harjoitukset sekä loppukeskustelu (Lehikko ym., 2022). 

Tutkimuksessa järjestettäviä työturvallisuuskoulutuksia ovat vetäneet yhteistyöorganisaatioiden omat kouluttajat. Kouluttajien rooli on mallissa keskeinen: heidät on perehdytetty tehtäväänsä ja heillä on myös koulutustilanteessa tukenaan yhteistyössä heidän kanssaan laadittu keskusteluohje (Lehikko ym., painossa). Tutkimusasetelman johdosta koulutuksessa tehtävistä IVR-harjoituksista toinen käsitteli turvallista liikenteen keskellä työskentelyä ja toisessa aiheena oli voimalaitoksen siltanosturilla tapahtuva 6 t painavan kappaleen nosto. Tutkimuksessa hyödynnetään Työterveyslaitoksen kehittämää IVR-työturvallisuuskoulutusympäristöä.

Keräsimme marras-joulukuussa 2022 tutkimusaineistoa Fortum Power & Heatin Loviisan toimipaikalla järjestetyissä koulutusinterventioissa. Aineistonkeruu tapahtui kyselyillä, havainnoimalla, haastatteluilla sekä videotallenteiden avulla. Aikaisemmin tutkimuksessa on kerätty laadullista ja määrällistä aineistoa myös Suomen Tullin toimipisteissä touko- ja lokakuussa 2022. Tutkimukseen osallistuttiin vapaaehtoispohjalta. Fortumista alkukyselyihin vastasi 27 henkilöä, joista koulutuksiin ja niiden yhteydessä täytettyihin kyselyihin osallistui 23. Koulutuksia veti pääasiassa yksi kouluttaja. Aineiston analyysi on parhaillaan käynnissä ja se valmistuu alkuvuodesta 2023. ITK 2023:ssa esittelemme yhteistyökumppanimme Fortum Power & Heatin kokemuksia koulutusinterventioista ja alustavia tutkimustuloksia. Tulosten avulla kehitämme edelleen IVR-työturvallisuuskoulutuksen pedagogista mallia, joka hyödyttää työorganisaatioita ja koulutuksen järjestäjiä. Malli on sovellettavissa erilaisiin koulutuskonteksteihin sekä esimerkiksi ammatilliseen ja ammattikorkeakoulutukseen.