-
Innostu osaamismerkeistä
Sjöblom Merja
-
Signaali - oppimisen ihanuutta lukiokoulutukseen
Lahti Aleksi
-
Uudet digipedataidot 0-100! täydennyskoulutusta opettajille
Koistinen Hanna
-
Opettajan työn keventäminen digipedagogisella suunnittelulla
Monica Aejmelaeus
-
Englannin ja ruotsin yhdistelmäopinnot lukiossa
Salminen Tuija
-
STEAM-prosessi tutuksi ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
Vorne Paula
-
Skididialogi: Kuuntele, älä luo ratkaisuja etukäteen!
Hanna-Maria Partanen
-
Ammatillisten oppilaitosten digikyvykkyys
Peltonen Marika
-
Saavutettavan hybridiopetuksen työkalupakki
Keihäs Piia
-
Digitaalisen ohjauksen ja digitaitojen harjoittelun mallien edellytyksiä työpajatoiminnassa
Kolehmainen Marjo
Koulujen kehittämistyöstä vastaa pääosin koulun rehtori. Tämän vuoksi koulut ovat digitaalisessa kehityksessä hyvin eri vaiheissa jopa saman kunnan sisällä. On olemassa kouluja, joissa hyödynnetään teknologioita ja digitaalisia ympäristöjä monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti, ja toisaalta kouluja, joissa otetaan vasta ensiaskeleita. Kuilu ääripäiden välillä uhkaa kasvaa, eikä hyvät käytänteet siirry riittävästi koululta toiselle.
Tämän pohjalta lähdimme Kuopion perusopetuksessa kehittämään työkaluja ja toimintamalleja, joilla voisimme tukea koulujen yhdenvertaista digikehittämistä. Halusimme samalla saada konkreettista tietoa kaupunkitasoiseen kehittämistyöhön sekä päätösten, resurssien ja toimenpiteiden kohdentamiseen tarkoituksenmukaisesti. Tuloksena syntyi digikehittämisen vuosikellomainen toimintamalli, joka koostuu erilaisista työkaluista.
Toimintamallin ytimen muodostavat eri kohderyhmille suunnatut täsmäkyselyt ja kyselyiden pohjalta käytävät keskustelut koulun digikehittämisestä vastaavien henkilöiden kanssa. Kyselyt analysoidaan ja niiden pohjalta laaditaan kaupunkitasoisia ja koulutasoisia graafeja, vertailuja ja yhteenvetoja. Nämä toimivat koulujen kanssa käytävien keskustelujen pohjina, helpottavat vastausten analysointia ja toimivat tärkeinä elementteinä tiedolla johtamissa, resurssien kohdentamisessa, päätösten tekemisessä ja toiminnan kehittämisessä. Kyselyitä ja keskusteluita rytmittää vuosikello, joka myös selkeyttää kehittämistoimintaa ja tuo siihen systemaattisuutta ja tavoitteellisuutta. Esityksessä esittelemme vuosikellon, erilaiset kyselyt ja niiden pohjalta luotuja graafeja.
Toimintamalliin kuuluu keskeisenä osana kaupunkimme
digitaalisten palveluiden vastuumatriisi, jossa määritellään kunkin toimijan
vastuut. Vastuumatriisissa on kolme eri tasoa: 1) hallinto- ja tukipalveluiden,
2) varhaiskasvatus-, perusopetus- ja lukiokoulutusyksiköiden taso sekä 3) muun
kasvuyhteisön taso. Vastuiden määrittelyn tarkoituksena on selkeyttää työnjakoa
sekä huolehtia vastuiden yhdenvertaisesta jakautumisesta eri yksiköiden
välillä.
Lopuksi esittelemme, kuinka digipedagoginen tuki on Kuopiossa järjestetty. Jokaisessa koulussa toimii yksi tai useampi pedagoginen tukihenkilö (tutoropettaja). Tämän lisäksi kaupungissamme toimii kolme kiertävää digimentoria hankerahoituksella. Digimentoreiden tehtävä on tukea koulujen pedagogisia tukihenkilöitä ja huolehtia digipedagogiikan yhdenvertaisesta kehittämisestä eri koulujen välillä. Tutoropettajien ja digimentoreiden lisäksi suurimmassa osassa kouluista toimii OppilasAgentteja, jotka auttavat oppilaita ja henkilöstöä digitaitojen oppimisessa. Digitaitojen opettamisen tueksi on laadittu ala- ja yläkoulun digitaitokalenterit, jotka perustuvat Uudet lukutaidot - kehittämisohjelman osaamisen kuvauksiin. Digitaitokalenterit on julkaistu erillisellä nettisivulla, jonne on koottu myös tukimateriaaleja opettajien avuksi. Samalla sivustolla on myös kuvattu Kuopion digikehittämisen eri osa-alueita.