Huh, mikä haava! Mitä syntyy, kun hoitotyön opettajat ja VR-pelitiimi lyövät päänsä yhteen?
Opetusteknologia Oppimisympäristöt Virtuaaliympäristöt
Paikka: Esityssali 12 -
Puheenjohtaja: Pekka Ollikainen
Ajankohta: 20.4.2023 14.15 - 14.45 (30 minuuttia)

Romppanen Taina lehtori, projektipäällikkö  at Kajaanin AMK


Neuvonen Virpi , lehtori, projektiasiantuntija
Kajaanin AMK

Romppanen Taina , lehtori, projektipäällikkö
Kajaanin AMK

Haavanhoidon opiskelu on tärkeä osa sairaanhoitajien opintoja. Haavapotilaita on paljon, hoitoajat voivat olla pitkiä ja haava voi aiheuttaa kipua sekä heikentää elämänlaatua jopa vuosien ajan. Lisäksi pitkittynyt haavanhoito on kallista. Opiskelijoille on tärkeää nähdä erilaisia haavoja ja päästä harjoittelemaan niiden hoitoa turvallisesti ennen oikeiden potilaiden kohtaamista, sillä haavat voivat olla niihin tottumattomalle pahan näköisiä. Merkittävänä haasteena haavanhoidon opetuksessa on, ettei yleensä voida käyttää oikeita potilaita ja autenttisia haavoja. Käytössä on erilaisia tekohaavoja ja haavoja voidaan myös maskeerata, mutta näillä ei nähdä hoidon vaikutusta haavaan eli ei saada visuaalista vastetta hoidolle.

Tästä haasteesta sai alkunsa WoundEd, virtuaalipeli haavanhoidon opiskeluun. Peli kehitettiin Kajaanin ammattikorkeakoulun hoitotyön opettajien ja Clever Simulation Entertainment -pelitiimin yhteistyönä OKM:n PedaXR-hankkeessa. Pelin kehitystyöhön osallistui myös haavahoitaja. Oculus Quest -virtuaalilaseilla pelattavan VR-pelin pohjalta ideoitiin lisäksi piirtopöytäversio, jossa haavojen grafiikka saadaan visualisoitua VR-peliä tarkemmin.

WoundEd-pelin suunnittelu aloitettiin hoitotyön opettajien ja haavahoitajan ideoinnilla eli määriteltiin kokemuksen ja teoriatiedon perusteella kolme tavallista haavatyyppiä, joiden hoito haluttiin pelillistää. Tästä alkoi moniammatillinen, mielenkiintoinen ja rikas yhteistyö, jossa yhdistettiin sekä pelinkehittäjien että hoitotyön ammattilaisten vahva ammattiosaaminen. Pelialan ammattilaiset pikakoulutettiin haavanhoidon kompleksisuuteen: hoito ei reaalimaailmassa etene loogisesti, täysin tehdyistä toimista riippuen, vaan moni asia vaikuttaa kokonaisuuteen. Toisaalta hoitotyön ammattilaisten oli hyväksyttävä se tosiasia, että pelissä on tehtävä yksinkertaistuksia ja on oltava oikeita ja vääriä vaihtoehtoja. Tämä kahden eri maailman sulauttaminen onnistui yllättävän hyvin. Pelin toteuttamisen pohjana oli aidoista haavoista otettuja valokuvia ja oikeita haavanhoitotuotteita, jotka 3D-mallinnettiin graafikoiden toimesta. Realistisella grafiikalla voidaan visualisoida pelaajalle haavassa tapahtuvat muutokset. Käsikirjoituksen pohjalta peliohjelmoijat toteuttivat haavan paranemislogiikan ja pelilliset komponentit. Tämä vaihe vaati paljon työtä niin, että vaikeasti ymmärrettävä tapahtumaketju saatiin muokattua ohjelmointikielelle sopivaksi kokonaisuudeksi.

Kehitetyssä WoundEd-virtuaalipelissä on kolme kenttää, joissa on alussa kuvattu haavapotilaan tausta ja haavan syntymekanismi. Näiden tietojen pohjalta haavaa hoidetaan samoin periaattein kuin oikeassa elämässäkin. Uudella hoitokerralla pelaaja näkee edellisten toimiensa vaikutuksen haavan paranemiseen. Pelaamisessa olennaista on riittävä haavanhoito-osaaminen, pelaaminen vaatii siis hyvän ennakkovalmistautumisen. Pelin jälkeen käydään keskustelu, jossa kriittisiä haavan hoitoon liittyviä asioita tarkastellaan opettajan ohjaamana.

Koska Oculus Quest -virtuaalilaseilla graafinen tarkkuus on rajallista, pelistä haluttiin kehittää myös piirtopöytäversio. PedaXR -hankkeessa tuotettiin siis pilottiversio pelistä, jossa pelaaja hoitaa tarkasti mallinnettua haavaa piirtopöydän avulla. Näin hän saa myös realistisemman tunteen haavan puhdistamisesta, mikä on erityisen merkittävää haavan paranemiselle.

WoundEd -peli pilotoidaan alkuvuodesta -23. Pilotoinnin jälkeen peli viimeistellään ja otetaan käyttöön hoitotyön koulutuksessa. Peli tulee olemaan vapaasti käytettävissä Oculus Quest -laseilla. Piirtopöytäversion kehitystyö jatkuu ja se tullaan mahdollisuuksien mukaan julkaisemaan tulevaisuudessa.

Pelin kehitystyö on ollut opettavaista kaikille siihen osallistuneille. Hoitotyön ammattilaiset ovat vaikuttuneet VR-pelitiimin kyvystä ottaa haltuun heille uusi ilmiö ja tuoda haavanhoidon ydinasiat peliin. Toisaalta nähtiin, että opittuaan pelin suunnittelun perusperiaatteet ja ns. pelikielen, myös hoitotyön opettajat osaavat suunnitella virtuaalipeliä. Työelämäyhteistyö on varmistanut pelin realistisuuden ja vahvistanut edelleen AMK:n ja työelämän välistä kumppanuutta. Opiskelijoille peli tarjoaa uuden, innovatiivisen tavan oppia ja harjoitella hoitotyössä tärkeitä taitoja. Pohjana tälle onnistumiselle on ollut aito innostus!