Digimagia - virtuaalimaailmoja yhdistävä verkko-oppimisympäristö
Etäopetus Oppimisympäristöt Virtuaaliympäristöt
Paikka: Esityssali 12 -
Puheenjohtaja: Heikki Mäenpää
Ajankohta: 20.4.2023 15.45 - 16.15 (30 minuuttia)

Petri Katajarinne Asiantuntija  at Humanistinen ammattikorkeakoulu


Lammi Miia , Kehittämispäällikkö
Vaasan ammattikorkeakoulu

Petri Katajarinne , Asiantuntija
Humanistinen ammattikorkeakoulu

Suomi Markus , Lehtori
Humanistinen ammattikorkeakoulu

Esityksen aiheena on VR-teknologiaa hyödyntävä verkko-oppisympäristö digitaalisten palveluiden kehittämiseen luovilla aloilla. Oppimisympäristö kokoaa palvelumuotoilun menetelm sekä digitaalisuuden ja palveluliiketoiminnan näkökulmia jäsenneltynä ja tehostettuna kokonaisuutena. Oppimisympäristö hyödyntää kolmea eri vuorovaikutusalustaa ja esittelee siten erilaisia tapoja toteuttaa digitaalinen ratkaisu.  Oppimisympäristön kohderyhmänä ovat luovien alojen, lähinnä taide- ja kulttuurialojen, ammattilaiset ja opiskelijat, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään joko uusia digitaalisia palveluja tai tuomaan digitaalisuuset ratkaisut osaksi jotain palvelu- tai tuotekokonaisuutta. Erityisenä kohderyhmänä ovat luovien alojen maahanmuuttajataustaiset osaajat, joille tarjotaan sisältöjä selkeällä suomella.  

Oppimisympäristön kehittämisen taustalla on luovia aloja kurittanut koronapandemia, joka hankaloitti tai esti monen alan ammattilaisen työnteon tai elinkeinon harjoittamisen. Koronarajoitusten aikana luovan alan toimijat kehittivät äärimmäisessä aikapaineessa digitaalisia ratkaisuja, jotka mahdollistivat toiminnan jatkumisen. Oppimisalustan avulla halutaan edistää alan toimintamahdollisuuksia ja uusien digitaalisten ratkaisujen systemaattista kehittämistä korona-ajan oppien pohjalta. Lisäksi tavoitteena on madaltaa kynnystä digitaalisten palvelujen kehittämiseen, toteuttamalla käytettävyydeltään helppo ja visuaalisesti oppimiseen innostava ja kannustava oppimisalustasta 

Oppimisympäristön sisällöt koostuvat Digimagia-hankkeen ensimmäisessä vaiheessa pidetyistä  etävalmennuksista. Valmennukset käsittelivät palvelumuotoilun menetelmiä ja käytännön nopeita harjoitteita, esimerkkejä digitaalisista palveluista sekä erilaisten digitaalisten alustojen ja työkalujen esittelyjä. Valmennukset etenevät palvelumuotoilun prosessin mukaisesti tuplatimantti-mallilla. Kurssin edetessä opiskelija työstää omaa kehittämisprojektiaan tai yleistä yhteistä esimerkkitapausta tiiviiden tehtävien muodossa. Valmennukseen kuuluvat myös ohjatut ja vertaisoppimista hyödyntävät hautomotapaamiset. Valmennuksen jälkeen oppijalla on tuotoksena palvelumuotoilun keinoin tehty kehittämissuunnitelma tai parhaassa tapauksessa jo testattu digitaalinen palvelu.  

Oppimisympäristö on rakennettu ThingLink-alustalle, joka jäsentyy käyttäjälle VR-ympäristön muodossa. VR-ympäristö on toteutettu kaupunkina, jonka eri toiminnallisuudet havainnollistavat palvelumuotoiluprosessin erilaisia kehittämistoimintoja kuten markkinapaikka markkinalähtöisiä menetelmiä ja työpaja yhteistyöskentelyä. 3D-maailmaan on linkitetty pääasiassa videomuotoiset oppimissisällöt, joihin löytyy oikopolut karttaelementistä. 3D-oppimisalustaan on yhdistetty Mozilla Hubs ja Kumospace -virtuaalialustat vuorovaikutuksellisina tapaamispaikkoina ja webinaarialustoina sekä keskustelusovellus Discord. Kokonaisuuden teknisenä toteuttajana on toiminut vaasalainen Platonic Partnership Oy.  

Verkko-oppimisympäristöä on tarkoitus käyttää hankkeen jälkeen mooc -tyyppisenä automatisoituna kurssina, mutta myös esimerkiksi ammattikorkeakoulujen perusopetuksessa osana opetusta. Kurssia testataan keväällä 2023 hybriditoteutuksena, jolloin alustalla tullaan järjestämään webinaarisarja sekä fasilitoituja tapaamisia Mozilla Hubsissa ja Kumospacessa. Verkkokurssi pilotoidaan ja testataan ryhmällä maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita, jolla varmistetaan kurssin käytettävyys saavutettavuuden näkökulmasta.  

Esitys valottaa verkko-oppimisympäristön suunnittelu- ja toteutusprosessia sekä lopputuloksena syntynyttä oppimisympäristöä. Projektin läpiviemisessä hyödynnettiin palvelumuotoilun metodeja ja työkaluja, joita avaamme esityksessämme. ITK-päivien aikana kevään pilotointi on loppusuoralla, joten meillä on myös kerrottavanamme tuoreita kokemuksia niin kurssin käyttäjien kuin kehittäjienkin näkökulmasta. Digimagia-projektia toteuttavat Humanistisen ammattikorkeakoulu ja Vaasan ammattikorkeakoulun Muotoilukeskus Muova ja sen on rahoittanut EU:n ESR-ohjelma  (www.digimagia.humak.fi)