åppi-sovellus; lisätyn todellisuuden oppimisympäristö
Opetusteknologia Oppimisympäristöt Virtuaaliympäristöt
Paikka: Esityssali 24 -
Ajankohta: 21.4.2023 9.00 - 10.15 (1 tunti 15 minuuttia)

Lehtinen Katri Projektipäällikkö  at Turun kaupunki


Ala-Nissilä Christiane , Lehtori, STEAM-kehittäjäopettaja
Turun kaupunki / TSYKin lukio

Brander Nina , Lehtori, STEAM-kehittäjäopettaja
Turun kaupunki / TSYKin lukio

Toimintasessio toteutetaan interaktiivisena ja osallistujat pääsevät itse käyttämään åppia session aikana, kun Scandic Aulangon ympäristöön tuodaan sovelluksen 2D- ja 3D-objekteja. Session aikana Turun lukioiden STEAM-kehittäjäopettajat jakavat parhaita käytäntöjä ja kokemuksia åpin käytöstä osana opetusta. 

Turussa kehitetty åppi-sovellus on lisätyn todellisuuden oppimisympäristö, joka liikuttaa opiskelijoita ja kaupunkilaisia Aurajokirannassa ja esittelee tuntemattomia tarinoita Turusta. Opiskelijat ovat sekä oppimisympäristön sisällöntuottajia että sen käyttäjiä. Åppia voi käyttää esimerkiksi historian, biologian, maantieteen, 3D-taitojen, kuvataiteen ja kielten opetuksessa sekä ryhmäytymis- ja teemapäivissä yläkouluissa ja lukioissa. Sisällyttämällä åpin tuntisuunnitelmaan opiskelijat saavat mieltä hykerryttäviä kokemuksia ja tulevaisuudessa tarvittavaa teknologiaosaamista ja opetuksesta voi tehdä ajasta ja paikasta riippumatonta.

Sovelluksen kehittäminen on saanut tänä vuonna jatkoa OPH:n rahoittamassa Kaupunki+ -kokonaisuudessa. Tällä kierroksella sovelluksen käyttöön kehitetään ja rakennetaan opettajalähtöinen toimintamalli, jonka avulla åppi levitetään kaikkiin Turun lukioihin ja useampiin oppiaineisiin. åpissa on n. 30 kohdetta ympäri Turkua ja sitä kehitetään yhteistyössä korkeakoulujen ja CTRL Reality -yrityksen kanssa. åppi-sovellus mahdollistaa yritysyhteistyön myös esimerkiksi kulttuuri- ja matkailualan kanssa.