-
Google for Education - valjasta käyttöön tietoturvan huippuominaisuudet
Holmgren Piia
-
STEAM-prosessi tutuksi ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
Vorne Paula
-
Työpaja Hololensien mahdollisuuksista ammattiopetuksessa
Heino Sami
-
Koulun digitaalinen ensiapukaappi
Ilola Marianne
-
Opettajan digitaalinen osaaminen on hyvinvointia sekä sosiaalisia ja korkean ajattelun taitoja
Räty-Záborszky Sinikka
-
Suunnittele ICT:n ilmasto- ja ympäristövaikutusten oppitunti
Vuohelainen Hanna
-
Digiosaava.fi edistää ammatillisen koulutuksen digitalisaation osaamista ja johtamista
Mäentausta Miia
-
Generation AI - tekoälysukupolven teknologiakasvatusta kehittämässä
Laru Jari
-
DigiLukiseula – luku- ja kirjoitustaidon digitaalinen arviointivälineistö luokille 1 - 9
Riikka Heikkilä
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
Toivalan kampukselta pääsee hetkessä muihin maailmoihin, eikä syynä tällä kertaa ole läheinen lentokenttä Rissalassa. Upouusi, immersiivinen oppimisympäristö tempaisee opiskelijan sairaalan leikkaussaliin, opintomatkalle Lontooseen, arkeologisille kaivauksille tai vaikkapa Kuopion McDonald’s-ravintolaan Tasavallankadulle.
Savon ammattiopiston Toivalan kampuksella sijaitseva immersiivinen tila on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Virtuaalinen oppimisympäristö koostuu neljästä siirtoseinästä ja lattiasta, jotka kaikki reagoivat kosketukseen. Virtuaalilaseja tai muita apuvälineitä tilassa ei tarvita. Kokonaisvaltaisen kokemuksen kruunaa tuoksulaite, jonka tuulahdukset korostavat muun muassa kävelyä merenrannalla. Virtuaalinen oppimisympäristö löytyy työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen (Telma) tiloista, mutta on kaikkien Savon ammattiopiston alojen hyödynnettävissä. Oppimisympäristön toimittajana ja yhteiskehittäjäkumppanina on suomalainen 3DBear.
Aistien osalliseksi hanketta lähdettiin valmistelemaan jo ennen vuotta 2020, jolloin teimme ESR ja EAKR hankehakemukset ELY-keskukselle. Lopulta päädyimme kuitenkin itse rahoittamaan tilan Savon ammattiopistolle Siilinjärvelle Toivalaan. Tila on suunniteltu erityisopiskelijoiden lähtökohdista (TELMA-koulutus), mutta tilaan on mahdollista rakentaa sisältöjä myös ammatillisten aineiden opiskelijoiden käyttöön. Tila on koettu meillä erityisen tärkeäksi, koska toimimme vaativan erityisen tuen opiskelijoiden kanssa.
Olennaisinta tilassa on, että opetussisältöä voidaan itse tuottaa kohderyhmälle. Tilassa voimme harjoitella asioita, jotka ovat opiskelijoille haasteellisia. Tällaisia asioita voivat olla esim. erilaiset työelämään valmentautumiset, kuten eri toimitilojen siivous, tiskaustehtävät laitoskeittiössä ja kaupan lajittelutehtävät. Tilassa harjoitellaan myös opiskelijoiden arjessa olevia haasteellisia tilanteita kuten esim. bussilla kulkemista, oman huoneen siivousta ja tuleviin asumisympäristöihin tutustumista. Tila toimii tarvittaessa myös ns. aistihuoneena jossa voimme rentoutua ja tehdä vaikka kuvitteellisen matkan Bahamalle. Tilan sisällöt ovat saavutettavia kaikenlaisille oppijoille.
Tilaan tuottavat sisältöä myös muut alat. Tällä hetkellä tilaan ovat tuottamassa sisältöä prosessiala, metsäala ja logistiikka-ala. Prosessiteollisuuden tehdasympäristöihin on haasteellista päästä alle 18-vuotiaana, tässä ympäristössä voi turvallisesti harjoitella esimerkiksi tehdasympäristöjen riskitilanteita. Tila mahdollistaa myös esim. KV-liikkuvuuksien harjoittelun jo etukäteen kotimaan kamaralla.
Oppimista voidaan helposti pelillistää. Opiskelu on mielekkäämpää ja tehokkaampaa kun useampi opiskelija voi liikkua samaan aikaan tilassa. Eri toimintojen tekeminen koskettamalla aktivoi oppijoita. Tilaan on rakennettu myös erilaisia pakohuone tehtäviä joissa opiskelijoiden tulee ratkaista ongelma yhdessä ennen ajan loppumista.
Henkilökunnasta näkyy innostus, monenlaisia ideoita tilan käyttömahdollisuuksista on herännyt ja näitä toteutetaan ja testataan. Immersiivinen kokemus on vahva ja tästä syystä testaus on tärkeää, jotkin ympäristöt voivat olla myös pelottavia. Myös opiskelijat ovat olleet erittäin innostuneita, jotkut sisällöt ovat olleet jännittäviä. Mielenkiinnolla ovat tehneet tehtäviä “kädet täristen” innostuksesta. Opiskelijoiden toiveesta olemme toteuttaneet myös virtuaalisen discotilan.
Tärkeää virtuaalitilaa suunnitellessa on pitää mielessä mitkä asiat ovat tärkeitä kohderyhmälle suunniteltavassa tilassa. Meille tärkeitä asioita ovat tilan helppo muokattavuus (seinät pois liikuteltavat jotta tila muokkautuu myös tavalliseksi luokkahuoneeksi tarvittaessa ja omien sisältöjen luomisen helppous ja monipuolisuus), immersiivisen kokemuksen vahvuus (4 seinää + lattia käyttöön + tuoksulaite), kosketukseen reagoivat seinät ja lattia. Tilojen saavutettavuus jokaiselle oppijalle, tila on esteetön ja tilaan voi rakentaa sisältöjä kuvin ja lisäämällä omia ääni ja kuvatiedostoja.
Esityksessä käydään läpi projekti kokonaisuudessaan käytännön esimerkkien avulla sekä paneudutaan erityisen tuen oppijoiden maailmaan sekä immersion hyötyihin monipuolisesti eri näkökulmista. Näiden lisäksi käydään läpi käyttäjäkokemuksia, niin opettajilta sekä opiskelijoilta mm. videotervehdyksien muodossa.
Esitystä johtaa Tarja Tolonen Savon Ammattiopistolta. Mukana esityksessä myös 3DBearin edustaja Nenna Kaunisto, joka avaa tarkemmin yhteistyötä ja vastaavien projektin toteuttamista sekä erityisen tuen oppijoiden asiantuntija Riikka Marttinen (Erilaisten oppijoiden liitto ry) tuo esiin ajatuksiaan erityisen tuen oppijoiden näkökulmasta.