Aistien osalliseksi immersiivisessä tilassa
Opetusteknologia Oppimisympäristöt
Paikka: Esityssali 12 -
Puheenjohtaja: Pekka Ollikainen
Ajankohta: 20.4.2023 16.30 - 17.00 (30 minuuttia)

Tolonen Tarja opinto-ohjaaja, erityisopettaja  at Savon ammattiopisto


Kaunisto Nenna , Operations Manager Europe
3Dbear

Tolonen Tarja , opinto-ohjaaja, erityisopettaja
Savon ammattiopisto, TELMA

Olemme Savon ammattiopistossa toteuttaneet yhdessä 3DBearin kanssa Pohjoismaiden ensimmäisen immersiivisen tilan. Immersiivinen tila on fyysinen tila, jossa on virtuaaliset ja interaktiiviset seinät sekä lattia ja tuoksulaitteet. Tilassa voidaan harjoitella, pelata, rentoutua sekä oppia erilaisia asioita erilaisten VR-ympäristöjen parissa.

Aistien osalliseksi hanketta lähdettiin valmistelemaan jo ennen vuotta 2020, jolloin teimme ESR ja EAKR hankehakemukset ELY-keskukselle. Lopulta päädyimme kuitenkin itse rahoittamaan tilan Savon ammattiopistolle Siilinjärvelle Toivalaan. Tila on suunniteltu erityisopiskelijoiden lähtökohdista, mutta tilaan on mahdollista rakentaa sisältöjä myös ammatillisten aineiden opiskelijoiden käyttöön. Meille rakennettiin monikäyttöinen immersiivinen virtuaalinen tila, jonka sisältöjä pystymme itse muokkaamaan. Tilassa ei tarvita VR-laseja vaan kokemus voidaan kokea yhdessä nähden opiskelijoiden reaktiot ja ilmeet. Tämä on koettu meillä erityisen tärkeäksi koska toimimme vaativan erityisen tuen opiskelijoiden kanssa. 

 

Olennaisinta tilassa on että immersiivistä opetussisältöä voidaan itse tuottaa. Tilassa voimme harjoitella kokonaisvaltaisesti asioita jotka ovat opiskelijoille haasteellisia. Tällaisia asioita voivat olla esim. erilaiset työelämään valmentautumiset kuten eri toimitilojen siivous, tiskaus tehtävät laitoskeittiössä ja kaupan lajittelutehtävät. Tilassa harjoitellaan myös opiskelijoiden arjessa olevia haasteellisia tilanteita kuten esim. bussilla kulkemista, oman huoneen siivousta ja tuleviin asumisympäristöihin tutustumista. Tila toimii tarvittaessa myös ns. aistihuoneena jossa voimme rentoutua ja tehdä vaikka kuvitteellisen matkan Bahamalle. Tilan sisällöt ovat saavutettavia kaikenlaisille oppijoille. Virtuaalinen ympäristö toimii paitsi visuaalisena toimintaympäristönä, käyttöjärjestelmä mahdollistaa paitsi kosketusresponsiivisen käytön sekä tuoksujen käytön ohjelmoidusti tai käyttäjän valintoina.

 

Tilaan tuottavat sisältöä myös muut alat. Tällä hetkellä tilaan ovat tuottamassa sisältöä prosessiala, metsäala ja logistiikka-ala. Prosessiteollisuuden tehdasympäristöihin on haasteellista päästä alle 18-vuotiaana, tässä ympäristössä voi turvallisesti harjoitella esimerkiksi tehdasympäristöjen riskitilanteita. Tila mahdollistaa myös esim. KV-liikkuvuuksien harjoittelun jo etukäteen kotimaan kamaralla. 

 

Oppimista voidaan helposti pelillistää tilassa. Opiskelu on mielekkäämpää ja tehokkaampaa kun useampi opiskelija voi liikkua samaan aikaan tilassa. Eri toimintojen tekeminen koskettamalla ja liikkumalla tilassa aktivoi oppijoita. Tilaan on rakennettu myös erilaisia pakohuone tehtäviä joissa opiskelijoiden tulee ratkaista ongelma yhdessä ennen ajan loppumista.

 

Opiskelijoiden haaveet on helppo tehdä näkyviksi tilassa ja visualisoida tulevaa arkea. Olemme kuvanneet opiskelijoita ja heidän tulevaisuuden näkymiään, näistä malleista myös opiskelijat voivat helpommin rakentaa oman tulevaisuutensa kuvaa. 

 

Henkilökunnasta näkyy innostus, monenlaisia ideoita tilan käyttömahdollisuuksista on herännyt ja näitä toteutetaan ja testataan. Immersiivinen kokemus on vahva ja tästä syystä testaus on tärkeää, jotkin ympäristöt voivat olla myös pelottavia. Myös opiskelijat ovat olleet erittäin innostuneita, jotkut sisällöt ovat olleet jännittäviä. Mielenkiinnolla ovat tehneet tehtäviä “kädet täristen” innostuksesta. Opiskelijoiden toiveesta olemme toteuttaneet myös virtuaalisen discotilan.


Tärkeää virtuaalitilaa suunnitellessa on pitää mielessä mitkä asiat ovat tärkeitä kohderyhmälle suunniteltavassa tilassa. Meille tärkeitä asioita ovat tilan helppo muokattavuus (seinät pois liikuteltavat jotta tila muokkautuu myös tavalliseksi luokkahuoneeksi tarvittaessa ja omien sisältöjen luomisen helppous ja monipuolisuus), immersiivisen kokemuksen vahvuus (4 seinää + lattia käyttöön + tuoksulaite), kosketukseen reagoivat seinät ja lattia. Tilojen saavutettavuus jokaiselle oppijalle, tila on esteetön ja tilaan voi rakentaa sisältöjä kuvin ja lisäämällä omia ääni ja kuvatiedostoja. 

 

Esityksessä käydään läpi projekti kokonaisuudessaan käytännön esimerkkien avulla. Mukana esityksessä myös 3DBearin edustaja, joka avaa tarkemmin yhteistyötä ja vastaavien projektin toteuttamista; esimerkiksi, mitä pitää huomioida vastaavassa projektissa.