-
Hybridit työskentelytavat
Honkonen Kaisa
-
Digiterkkarit äitien tukena
Kukkonen Erika
-
Opiskelijoiden kokemuksia etäopiskelusta
Nevaranta Matias
-
Teknisten ratkaisujen tuolla puolen - palvelumuotoilun hyödyntäminen digistudioiden kehittämisessä
Leiviskä Kimmo
-
Digitalisaation suuntaviivat - TVT-strategia Päijät-Hämeessä
Hanna-Maria Partanen
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Itsearviointityökalut tiedolla johtamisen sekä opettajien ja rehtoreiden oman reflektion välineinä
Tanhua-Piiroinen Erika
-
Oppilas- ja opettajaportaalit osana sujuvampaa arkea
Mehtälä Karri
-
Robotiikkalainaamo - yritysten kanssa yhteistyössä
Aalto Anna-Reetta
-
Digiluokka 2.0 - koronasta oppia ja tulevaisuudesta koppia
Laru Jari
Hybridiopetuksella tarkoitetaan laajasti tulkittuna opetusta, jossa yhdistyy kampus- ja verkko-opetus. Hybridiopetuksen erilaisia muotoja ovat eriaikainen ja samanaikainen hybridi. Perinteisesti eriaikaista hybridiä tarkoitettaessa puhutaan myös monimuotoisesta opetuksesta.
Monessa oppilaitoksessa hybriditoimintaan on panostettu valtavasti ja sille on määritetty merkittävä rooli opetuksessa. Usein samanaikaisen hybridin vaatimat tekniset ratkaisut ovat kalliita ja niiden ylläpito maksaa maltaita. Opettajilta vaaditaan yhä vahvempaa digiosaamista samanaikaisen hybridisession suunnitteluun ja teknologian hyödyntämiseen siten, että läsnä- ja etäosallistujille voidaan tarjota mahdollisimman yhdenvertainen kokemus. Onko hybridisessioihin panostaminen toiminnallisesti ja taloudellisesti järkevää vai onko samanaikaisen hybridin roolia syytä kyseenalaistaa?
Esimerkkikorkeakoulussamme pääpaino opetuksessa onkin joko etä- tai lähiopetuksessa ja samanaikainen hybridi on vain näitä tukeva ratkaisu. Linjausten taustalla on ylin johto korkeakoulumme rehtoria myöten.
Tarkastelemme esityksessämme korkeakoulussamme vuosien varrella kokeiltuja teknologisia ratkaisuja ja toimintamalleja. Pandemian aikana ratkaisut jalostuivat yhä selkeämmiksi askelmerkeiksi.
Esityksessä kerromme hybriditoimintamalleistamme sekä erityisesti niitä tukevista teknologisista ratkaisuista kampuksillamme. Esityksessä käsittelemme mm. esimerkkikorkeakoulumme hybridikäsitteitä ja –linjauksia (eriaikainen vs samanaikainen) sekä ratkaisujamme hybridiopetukseen ja –oppimiseen. Tavoitteenamme on mahdollistaa sujuva arki kampuksella, etänä ja hybridisti. Kampuksen tiloissa ja teknisissä ratkaisuissa tulee olla selkeä rooli ja lisäarvo käyttäjille tarjoten yhdenvertaisen kokemuksen. Haluamme jakaa kokemuksemme ja tukea hybridiopetuksen teknologiaratkaisujen suunnittelijoita myös muissa oppilaitoksissa.
Mikä on teidän oppilaitoksessanne hybridin rooli jatkossa?