Oppimisanalytiikkapedagogiikan haasteet ja mahdollisuudet perusopetuksessa
Analytiikka Hyvät käytänteet Oppimisympäristöt
Paikka: Esityssali 13 -
Puheenjohtaja: Tuula Havonen
Ajankohta: 7.10.2022 11.15 - 11.45 (30 minuuttia)

Oppimisanalytiikkapedagogiikan haasteet ja mahdollisuudet perusopetuksessa
Hirsto Laura Professori  at Itä-Suomen yliopisto


Perusopetuksen oppilaiden itseohjautuvan oppimisen taitojen tukeminen on usein koettu haastavaksi heterogeenisten oppilasryhmien kanssa. Lähdimme hankkeessa kehittämään ja tutkimaan oppimisympäristöä, jossa tuettaisiin intensiivisesti perusopetuksen oppilaiden itseohjautuvan oppimisen taitojen kehittymistä sulautuvan oppimisympäristön, pedagogisten ratkaisujen sekä oppimisanalytiikan ja sen visualisointien avulla. Oppimisanalytiikan tutkimus on viimeisen kymmenen vuoden aikana muodostunut omaksi tutkimusalakseen, ja tutkimusta siitä löytyy paljon erityisesti korkeakoulutuksen ja MOOCien kontekstista. Sen sijaan perusopetuksen kontekstissa oppimisanalytiikan tutkimusta on tehty vähemmän. Kaksi yleisempää teema-aluetta perusopetuksen oppimisanalytiikan tutkimuksessa on havaittavissa. Yhtäältä analytiikka oli tutkimuksen kohteena, missä saatettiin tutkia esimerkiksi graafisen käyttöliittymän roolia oppimisprosessissa (esim. Molenaar & Knoop-van Campen, 2018; van Leeuwen, et al. 2019.) Toisaalta analytiikka nähtiin tutkimuksen tekemisen välineenä. Näissä tutkimuksissa saatettiin tarkastella esimerkiksi oppilaiden oppimista liikkeisiin perustuvien pelien taikka lisätyn todellisuuden avulla, ja hyödyntää siinä moniulotteista oppilaiden käyttäytymiseen liittyvää lokidataa (esim. Lee-Cultura et al., 2022; Rodríguez et al., 2020). Tässä esityksessä kuvataan oppimisanalytiikan hyödyntämisen edellyttämää pedagogista designia kahdessa erilaisessa perusopetuksen ilmiöoppimisen kontekstissa, ja tarkastellaan erityisesti oppilaiden kokemuksia oppimisanalytiikan hyödyntämisestä ja itseohjautuvasta oppimisesta tällaisissa oppimisympäristöissä. Oppilaiden kokemukset oppimisanalytiikan hyödyntämisestä olivat pääasiassa myönteisiä, mutta havaittiin myös, että oppilaat tarvitsevat systemaattista ohjausta sekä oppimisalustan että erityisesti oppimisanalytiikan visualisointien mielekkääseen käyttöön osana omaa oppimisprosessiaan. Oppimisanalytiikan käytössä on oleellista vahvistaa oppilaiden omaa toimijuutta suhteessa omaan oppimisanalytiikkadataan oppimisympäristössä, missä rakennetaan myös luottamista siihen, että sen funktiona on toimia oppilaan omaan oppimisprosessin työvälineenä eikä arvostelun osana.