-
A learning environment for Internet reading in primary education
Erdmann Norbert
-
Oppilas- ja opettajaportaalit osana sujuvampaa arkea
Mehtälä Karri
-
Oppimismuotoilun työpaja
Laapio Isto
-
Kiertotalous tutuksi rakennusalan opiskelijalle
Autere-Kesti Anni
-
iPad monipuolisesti ja luovasti
Koivumaa Simon
-
Digitaalinen lukutaito kodin ja koulun voimavarana
Lehtonen Daranee
-
Learning environment supporting new ways of learning, insights from user surveys
Peltonen Hannele
-
Hybridit työskentelytavat
Honkonen Kaisa
-
Psykologisen turvallisuuden rakentaminen verkko-opintoihin
Mattila Johanna
-
Uusi verkkokurssi varhaiskasvattajille – kokemukset suunnittelusta, pilotoinnista ja käyttöönotosta
Maasalo Ida
Ammatillisen koulutuksen lainsäädäntö on mahdollistanut yksilölliset polut jo vuodesta 2018. Lain mukaan jopa koko ammatillinen tutkinto on mahdollista oppia työpaikalla työtehtävien ohessa. Siitä huolimatta iso osa opetuksesta tapahtuu edelleen ammatillisissa oppilaitoksissa, joiden on muutosten pyörteissä ollut helpompi säätää omissa tiloissa tapahtuvaa koulutusta kuin tutkia syvällisesti teknologian tuomia mahdollisuuksia työpaikalla järjestettävän koulutuksen toteuttamiseksi virtaviivaisesti.
ESR-hankkeessamme meillä on tähän aikaa. Olemme kehittämässä mallia, jossa opettaja käy työpaikalla ainoastaan 3-4 kk välein, ja opiskelija hankkii osaamista oppilaitoksen tiloissa vain niissä henkilökohtaistetuissa sisällöissä, joita ei ole mahdollista viedä hänen työpaikalleen. Uutena tärkeänä osana näemme työpaikkaohjaajan kouluttamisen uuden teknologian hyödyntämiseen sekä työpaikkakohtaisen sopimisen siitä, milloin ja miten opiskelija osallistuu oppilaitoksen järjestämään hybridikoulutukseen omalta työpaikaltaan. Hybriditoteutusten aikana syntyy myös YouTube-kanavalle kirjasto tutkinnon perusteen mukaisista sisällöistä entistä itsenäisemmän osaamisen hankkimisen mahdollistamiseksi.
Ensimmäiset pilotit ovat alkaneet keväällä 2022, joten lokakuussa meillä on jo kertoa puolivälin tulokset. ITK-foorumiesityksen aikana toteutetaan demo, jossa ITK:ssa paikalla oleva opettaja simuloi työpaikkaohjaajan roolia ja oppilaitoksessa striimaava opettaja toimii oppilaitoksen roolissa.