-
Oppilaitosjohdon digitaaliset mahdollisuudet -työpaja
Ruusunen Emilia
-
Korulauseita vai konkreettisia toimia - muutosvoimaa antirasistisista opetusmenetelmistä
Katto Leena
-
Tee itse - Arduino-projektit ammatillisen koulutuksen matlu-valinnaisiin osaamistavoitteisiin
Hakanen Arvi
-
Maker-käsityöpolku Vaasan mallin mukaan (eNorssi/FCLab)
Hiltunen Kasper
-
Oppimiskulttuurin muutos yksilöllisestä yhteisölliseen oppimiseen
Virtanen Teemu
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Tuunaa, värkkää ja innovoi - STEAM-prosessi käyttöön
Vorne Paula
-
Digital self-assessment - A roadmap to student engagement
Pirkko Ala
-
Implementation of learning analytics to online inquiry learning system under development
Koho Johanna
-
Digiterkkarit äitien tukena
Kukkonen Erika
Kuinka rakentaa oppimiselle tilaa? Miten nykyisiä ympäristöjä voidaan hyödyntää paremmin ja monipuolisemmin? Miten ympäristöt, oppiminen ja hyvinvointi linkittyvät toisiinsa?
Oppimisympäristö käsitetään useimmiten fyysiseksi ympäristöksi, vaikka siihen kuuluu myös psyykkinen, sosiaalinen ja kulttuurinen ympäristö. Myös käytetyt menetelmät ja välineet ovat osa oppimisympäristöjä. Mutta mistä rakentuu hyvän oppimisen tila?
Foorumi herättää katsomaan maailmaa uudenlaisista näkökulmista ja laajentamaan oppimisympäristön käsitettä uusille alueille. Foorumissa keskustellaan siitä miten voimme edistää oppimista niin että oppimisympäristö ja pedagogiikka tukevat toisiaan. Foorumissa esitellään syksyllä 2022 julkaistava Hyvän oppimisen tilat -kirja.
Esiintyjät
Professori Teemu Leinonen työskentelee Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa. Hän toimii Aalto Media Labissä oppimisympäristöjen tutkimusryhmän johtajana. Hänen tutkimuksensa käsittelee erityisesti digitaalisia oppimisympäristöjä sekä digitaalisten opetuksen ja oppimisen työvälineiden suunnittelua. Viime vuosina Teemu on laajentanut tutkimustaan myös arkkitehtuurin suuntaan.
Vantaan kaupungin varhaiskasvatuksen johtaja Mikko Mäkelä on ennen nykyistä tehtäväänsä toiminut varhaiskasvatusjohtajana Järvenpäässä sekä varhaiskasvatuksen kehittämispäällikkönä Helsingissä. Hän on vastannut oppimisympäristöihin liittyvistä hankkeista, joissa on laajennettu oppimisympäristöjä esimerkiksi digitalisaation, liikkumisen ja taidekasvatuksen näkökulmista. Työssään hän on ollut mukana myös useiden päiväkotien rakennus- ja korjaushankkeissa pedagogiikan asiantuntijana.