Tapahtuma Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2022 starts on 5. lokakuuta 2022 klo 10.00.00 +0300
Uusi varhaiskasvatuksen digitaalinen polku, lapsi tutkijana, AR ja VR maustein
Opetusteknologia Oppimisympäristöt Virtuaaliympäristöt
Aseta suosikiksi
(1 tunti 30 minuuttia)
Kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen henkilöstö


Gustafsson Kristina päiväkodin johtaja  at Kauniainen kristina.gustafsson@kauniainen.fi

Somila Paula päiväkodin johtaja  at Kauniainen paula.somila@kauniainen.fi

Tule kokeilemaan käytännössä hankkeemme satoa ja saa heti käytäntöön sopivia ratkaisuja ja välineitä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen teknologiataitojen ja digitalisaation edistämiseen. 

Mottomme: "Leikki on tutkimisen korkein muoto" - Albert Einstein 

Tässä työpajassa pääset itse leikkien tutustumaan lasten tutkijan salkkuihin ja kokeilemaan tunnetaitojen opettelua upotetun todellisuuden (AR) avulla ja uppoutumaan lapsen lailla virtuaaliseen maailmaan.

Kaikki esittelemämme materiaali mukaan lukien digipolku ja tutkijan salkkujen sisältö, ovat saman tien vapaasti käytettävissäsi ja muokattavissasi omassa työympäristössäsi CC-BY-NC lisenssein.

Esittelemme ajantasaista esi- ja perusopetuksen digipolkua ja siihen liittyviä materiaaleja jotka perustuvat varhaiskasvatussuunnitelmaan ja sisältävät runsaasti ryhmissä toteutettavia käytännön esimerkkejä ja esittelevät käytettäviä ratkaisuja ja sovelluksia. Digipolkuun kuuluu myös selkeä teoreettinen osuus, joka esittelee varhaiskasvatussuunnitelman digitalisaatioon liittyvät osiot ja ideat havainnollisesti ja käytännönläheisesti. 

Esittelemme tutkijan salkut, jotka kattavat erilaisia tieteeseen ja tutkimiseen liittyviä tuokioita eri-ikäisille ryhmille. Tuokioissa käytetään käytännön tutkimisen lisäksi digitaalisia välineitä ilmiöiden havainnollistamiseksi. Salkkujen sisältöesimerkkejä: 


  • Ajankulku ja avaruus

  • Veden olomuodot ja kiertokulku, pintajännitys

  • Bakteerit

  • Ääniaallot

  • Koneet, vahvat rakennukset

  • Mittaaminen

  • Massa ja painovoima

Salkkujen toimintatuokiossa käytetään lasten kanssa käytännön tutkimisen lisäksi muun muassa QR-koodeja, 3D-tulostusta, AR-teknologiaa ja virtuaalitodellisuutta sekä erilaisia verkkosovelluksia tutkittavien aiheiden mallintamiseksi.

Esitykseemme kuuluu myös kahden pro gradu -työ esittely. Aiheet liittyvät tulevaisuuden leikkiin, lasten kokemuksiin VR-maailmassa sekä tunnekasvatuksen edistämiseen lapsilla AR-sovelluksen avulla.