-
Digiluokka 2.0 - koronasta oppia ja tulevaisuudesta koppia
Laru Jari
-
Implementation of learning analytics to online inquiry learning system under development
Koho Johanna
-
Web-sovelluksen käyttöliittymän suunnittelu alakouluikäisten lasten kanssa
Tapola Mirva
-
Paikkatieto toiminnallisen ja digitaalisen opetuksen tukena, case: Ympäristökokemus-haaste
Jantunen Riikka
-
Oppilasagenttitoiminta Oulun kaupungissa
Marjo Määttä
-
Hybridit työskentelytavat
Honkonen Kaisa
-
Robotiikkalainaamo - yritysten kanssa yhteistyössä
Aalto Anna-Reetta
-
Vopeja ja Jopeka, varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen digiosaamisen ja digitaalisten oppimisympäristöjen arviointityökalut
Teppo Terhi
-
Learning environment supporting new ways of learning, insights from user surveys
Peltonen Hannele
-
Tekijänoikeustaitoja ulkona liikkuen
Löyttyniemi Mikko
Saavutettavat palvelut ovat sellaisia, että niissä on otettu mahdollisimman monet erilaiset ihmiset ja erilaiset käyttötilanteet huomioon. Saavutettavuudella siis edistetään ihmisten yhdenvertaisuutta.
Vuonna 2019 voimaan tullut laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta eli digipalvelulaki velvoittaa erityisesti julkishallintoja ja viranomaistahoja tekemään verkkosivuistaan ja -palveluistaan saavutettavia. Vaikka laki velvoittaakin vain tiettyjä tahoja edistämään saavutettavuutta, muidenkin organisaatioiden tulisi kiinnittää palveluissaan siihen huomiota. Suomessa yli miljoona suomalaista tarvitsee saavutettavuuden huomioimisesta päivittäin, mutta lähes kaikille tulee elämässään tilanteita, joissa saavutettavuudesta on hyötyä. (Esimerkiksi auringon valo voi pimentää näyttöä, videon ääniä ei kuule hälyisässä tilassa tai stressi vaikeuttaa keskittymistä.)
Nykypäivänä erilaiset digitaaliset palvelut ovat isossa roolissa opetuksessa kaikilla kouluasteilla lapsista aikuisiin. Tuottamalla saavutettavia opetusteknologiaratkaisuja edistetään oppijoiden tasavertaista mahdollisuutta osallistua oppimiseen. Oppimismahdollisuuden esteenä ei saa olla heikentynyt kuulo, värisokeus, motoriset haasteet tai muut vastaavat vaikeudet.
Näemme, että saavutettavuuden merkitys tulee kasvamaan tulevina vuosina huomattavasti. Siksi oli mielenkiintoista selvittää, millä tasolla on saavutettavuuteen liittyvä osaaminen suomalaisten opetusteknologiakehittäjien keskuudessa. Halusimme selvittää, millaisia asenteita ja oletuksia kehittäjillä on saavutettavuuteen liittyen.
Tässä esityksessä esitellään saavutettavuuskyselyn ja -haastatteluiden tuloksia. Kysely on toteutettu kevään 2022 aikana ja siihen ovat vastanneet suomalaiset opetusteknologiaa kehittävät yritykset ja muuta tahot.