Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2021
-
Avoin opetus ja oppiminen
-
Ohjelmointiaiheisen STEM projektin suunnittelu yrityksessä vieraileville 7-9 luokan oppilaille
-
Perinteistä vihkotyöskentelyä digitaalisessa oppimisympäristössä
-
Data oppijan tukena - mitä ja miten?
-
Scaling Up Educational Innovation in Schools
-
Pedagogiikkaa immersiiviseen VR-koulutusympäristöön
-
Kokemuksia etä- ja hybridiopetuksesta opettajankoulutuksen kontekstissa Covid-19 kriisin aikana.
-
Innostavia työkaluja digitaitojen kehittämiseen ja tunnustamiseen - Osaamismerkkien uusi tuleminen
-
Innovative Learning Environments (ILE) research
-
Käytännön esimerkkejä opetustoiminnan kehittämisestä
Tietotekniikan opetuskäytön tutkimus- ja kehittämisyksikkö (TOTY) käynnisti 1989 Joensuun yliopistossa monia oppimisen tutkimuksen ja kehittämisen säikeitä, jotka ovat 30-vuoden kuluessa kytkeytyneet ja integroituneet kansalliseen ja kansainväliseen tutkimuksen ja opetuksen kenttään. Tämän kehitys on ollut kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävä.
TOTYn puitteissa on luotu monipuolista tietotekniikan opetuskäytön tutkimus- ja kehittämiskulttuuria, uudistettu oppimisen ja opetuksen käytänteitä, sekä toteutettu useita tutkimusohjelmia. TOTYn vaikutus on näkynyt tieteen kentässä lukuisissa tutkimusartikkeleissa ja väitöskirjoissa sekä aktiivisessa toiminnassa kansallisessa ja kansainvälisessä tutkimuskentässä. TOTYn perintönä on oppimistutkimuksen, pedagogiikan ja tietotekniikan opetuskäytön innovatiivinen ja kansainvälisesti korkeatasoinen tutkimus- ja kehittämistoiminta osana tulevaisuuden oppimisen ja opetuksen ratkaisuja.
Paneelikeskustelun ja teemapuheenvuorojen kautta tieto- ja viestintätekniikan oppimis- ja opetuskäytön asiantuntijat luovat näkymiä tulevaisuuteen. Mukana keskustelussa ovat:
Professori emer. Jorma Enkenberg, Itä-Suomen yliopisto
Lehtori Olli Hatakka, Karelia ammattikorkeakoulu
Professori Päivi Häkkinen, Jyväskylän yliopisto
Professori Sanna Järvelä, Oulun yliopisto
Yliopistonlehtori Jari Kukkonen, Itä-Suomen yliopisto
Professori emer. Erno Lehtinen, Turun yliopisto
Yliopistotutkija Johanna Pöysä-Tarhonen, Jyväskylän yliopisto
Yliopistonopettaja Ohto Sabel, Jyväskylän yliopisto
Apulaisprofessori Teemu Valtonen, Itä-Suomen yliopisto
Yliopistonlehtori Mikko Vesisenaho, Jyväskylän yliopisto
Paneelikeskustelussa ja teemapuheenvuoroissa luodaan menneen 30v. kuluessa koostetun asiantuntemuksen pohjalta perusteltu ja jäsentynyt projisointi tulevaisuuteen. Miltä tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö näyttää 30v. kuluttua? Avaamme tulevaisuuden näkymiä kolmelta näkökannalta:
1. Oppimistutkimuksen kestävät teemat
Mitkä ovat oppimistutkimuksen teemoja (esim. itsesäätely, yhteisöllinen oppiminen, tiedon prosessointi ja representaatiot, algoritmisuus), jotka ovat säilyneet ajassa ja mitkä tulevat säilymään tulevaisuudessakin.
2. Pedagogiset käytännöt tulevaisuuden oppimisympäristöissä
Mitkä ovat yksilöllisiä tai yhteisöllisiä oppimisen käytäntöjä, joita tulevaisuuden oppimisympäristöissä tullaan harjoittamaan.
3. Tulevaisuuden teknologiat oppimisen ratkaisuna
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö on kulkenut trendistä hypeen ja syteen, mutta millaiset teknologiset ratkaisut ovat tulevaisuudessa oppimisen ja opetuksen käytäntöjä.
Paneelissa Tietotekniikan opetuskäytön tutkimus- ja kehittämisyksikön (TOTY) monipuolinen ja mittava asiantuntemus on valjastettu avaamaan ja tulkitsemaan tulevaisuuden heikkoja signaaleita tukemaan opettajien ja tietotekniikan opetuskäytön tutkijoiden ja kehittäjien työtä.