Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2021
-
Etäopetuksen opit jatkokäyttöön
-
MeWet-koti monialaisten unelmien kohtauspaikkana
-
Lapin eAmis -Latuja ammatillisiin opintoihin digitalisuutta hyödyntäen
-
Kiva ko on kielissä yhteistyötä
-
Omaopettajien kokemuksia etäajasta ja ajatuksia analytiikkatyökalun hyödyntämisestä etäohjauksessa
-
Experiences of University Teaching Staff during the Transition to Emergency Remote Teaching
-
MAOL^2 - oppimisympäristö
-
Yhteisopettamista verkossa: Kokemuksia monimuoto- ja verkkoryhmien viestintätaitojen opetuksesta
-
Kokemuksia etä- ja hybridiopetuksesta opettajankoulutuksen kontekstissa Covid-19 kriisin aikana.
-
Käytännön esimerkkejä opetustoiminnan kehittämisestä
Oppilaitoksessamme opiskelee satoja opiskelijoita, joilla on heikko luku- ja kirjoitustaito, heikko suomen kielen taito, heikot digitaidot ja ainoana omana laitteena osittain toimiva puhelin. He ovat odottaneet vuosia pääsevänsä kouluun, tiedonjano näkyy heidän kasvoiltaan. He ovat meille hyvin arvokkaita ja meillä on sitoutunut tiimi opettamassa heille perustaitoja.
Etäopetukseen siirtyminen 2020 alussa oli meille shokki. Miten ikinä selviäisimme? Miten pystyisimme tukemaan opiskelijoitamme, jotka tuntuivat tarvitsevan kädestä pitäen tukea opiskeluun? Miten he osaisivat kirjautua oppilaitoksen oppimisalustoille kotoa käsin puhelimella, miten he muistaisivat salasanojaan, miten me tarkistaisimme heidän läksyjään? Miten me edes voisimme nähdä, mitä he ovat kirjoittaneet?
Yritimme, erehdyimme, korjasimme ja löysimme koko ajan toimivampia tapoja digikuilun ylittämiseen.
Foorumiesityksessä kerrotaan, miten onnistuimme. Esitellään
- oppilaitoksen kokonaisvaltainen opettajien digipedatukimalli,
- kehittämishanke, jossa
- kokeilimme opiskelulaitteiden lainaamista opiskelijoille
- perustimme kohderyhmällemme sopivien materiaalien linkkipankin
- piirsimme yksikkömme digioppimaiseman
- kehitimme tietotekniikkaopetuksen strategiaa
- opetukseen sopiva alusta, jossa olemme yhdessä oppineet toimimaan ja jossa viihdymme edelleen, vaikka olemmekin siirtyneet takaisin lähes normaaliin lähiopetukseen
- kokeilusta käytännöksi muutettu lainalaitemalli.
Ilman kehittämiseen myönteisesti suhtautuvaa yhteisöä, itsensä kehittämisestä kiinnostuneita opettajia, tiedon jakamista ja esimerkillisiä opiskelijoita emme olisi onnistuneet.