Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2021
-
Käytännön esimerkkejä opetustoiminnan kehittämisestä
-
Lapin eAmis -Latuja ammatillisiin opintoihin digitalisuutta hyödyntäen
-
Robottihackathon. Puhuvat robotit ja keskustelevat käyttöliittymät opetuksessa.
-
Kokemuksia etä- ja hybridiopetuksesta opettajankoulutuksen kontekstissa Covid-19 kriisin aikana.
-
Oppimisanalytiikan asenteet, odotukset ja eettiset kysymykset korkeakouluopiskelijan silmin
-
Innovative Learning Environments (ILE) research
-
Kestävän kehityksen kortit, lisättyä todellisuutta liikkuen
-
Scaling Up Educational Innovation in Schools
-
Avoin opetus ja oppiminen
-
Digitaaliset oppitunnit opetuksen avuksi
Tutkimusten mukaan pelillisyydellä on edellytyksiä parantaa oppimistuloksia ja innostaa oppijoita oppimaan, mutta pelillisten työtapojen löytäminen ja sovittaminen omaan työhön on monelle opettajalle haaste. Mikä pelillistämisessä on haasteellista? Miten päästä yli arjen haasteista ja toteuttaa pelillistämisunelmat?
Pelillistämisen arkea ja unelmia -esitys pohjautuu sekä tutkimukseen että käytäntöön: Maarit Röynä on tutkinut kasvatustieteen pro gradu -työssään opettajien kokemuksia opetuksen pelillistämisestä, kun taas opettaja Anna Uusiniityllä on vuosien käytännön kokemus pelillistämisestä. Röynän pro gradu -työssä selvitettiin, millaisia pelejä opettajat tekevät Seppo-pelillistämisalustalla, ja millaisia kokemuksia opettajilla on Seppo-pelien tekemisestä ja käyttämisestä opetustilanteessa. Haastattelututkimuksen (N= 14) tulosten mukaan opettajat pitivät pelien tekemistä teknisesti helppona, mutta osa heistä koki, että opetussisältöjen ja pelillisyyden yhdistäminen mielekkääksi pedagogiseksi kokonaisuudeksi oli haasteellista. Opettajat näyttävätkin tarvitsevan esimerkkejä ja ideoita opetuksen pelillistämiseen sekä luovaan pelisuunnitteluun. Esityksessä Anna Uusiniitty tarjoaa konkreettisia esimerkkejä, miten hyödyntää pelillisyyttä mielekkällä tavalla opetuksessa.