Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2021
-
Experiences of University Teaching Staff during the Transition to Emergency Remote Teaching
-
MAOL^2 - oppimisympäristö
-
Käytännön esimerkkejä opetustoiminnan kehittämisestä
-
Lapin eAmis -Latuja ammatillisiin opintoihin digitalisuutta hyödyntäen
-
Tehtiin oma! Opetuksen järjestäjä avoimen digimateriaalin tuottajana.
-
Kokemuksia etä- ja hybridiopetuksesta opettajankoulutuksen kontekstissa Covid-19 kriisin aikana.
-
Innovative Learning Environments (ILE) research
-
Perinteistä vihkotyöskentelyä digitaalisessa oppimisympäristössä
-
MeWet-koti monialaisten unelmien kohtauspaikkana
-
Pedagogiikkaa immersiiviseen VR-koulutusympäristöön
Gradiassa ehdittiin aloittaa Moodlen käyttöönotto juuri ennen pandemia kevättä. Käyttöönotossa keskeistä on ollut, että sitä on tehty pedagogiset näkökohdat tarkasti huomioiden, opettajille ja opiskelijoille palvelua rakentaen. Suuren kuntayhtymä-organisaatiomme tarve yhteiseen kehittelyyn ja asioiden avoimeen tarkasteluun on myös koko ajan otettu huomioon suunnittelussa. Sekä ammatillisessa koulutuksessa että lukioissa on saavutettu yhteisöllinen työtapa, jossa oppiaineryhmät ja tiimit työstävät ajatuksia ja sisältöjä myös yhteistyössä.
Moodlelle tehtiin organisaatiomme ilmettä tukeva visuaalinen ulkoasua. Olemme rakentaneet pedagogisia mallipohjia opettajien digitaalisen materiaalin, verkkoympäristön, verkko-opintojaksojen (eGradia) suunnittelun tueksi, ja ohjanneet samalla mm. tarkastelemaan tutkintojen ammattitaitovaatimuksia, antamaan palautetta sekä kehittämään opiskelijan ohjausta ja arviointia. Olemme pureutuneet opiskelijan tehtävien laatuun ja määrään suhteessa tutkinnon osaamistavoitteisiin sekä tuoneet Moodlen analytiikkatyökaluja opettajan ja opiskelijan tueksi. Erityisesti olemme painottaneet opintojaksojen pedagogista suunnittelua ja käsikirjoittamista. Olemme joutuneet myös pohtimaan Moodlen suhdetta eri työvälineisiin, kuten Teamsiin.
Olemme Digipalveluiden Opetusteknologian toimesta kouluttaneet ja järjestäneet työpajoja henkilöstölle kuluneen pandemian aikana. Henkilöstöä on koulutettu tavoitteellisesti digivälineissä, digipedagogiikassa, tekijänoikeuksissa, avoimissa materiaaleissa (aoe.fi) sekä saavutettavuudessa. Olemme tuottaneet runsain määrin ohjeita ja tallenteita opettajien ohjauksen tueksi sekä kehittäneet ketterästi toimintatapojamme vastaamaan muuttuvia tilanteita. Osaava opetusteknologian tiimimme on myös tarjonnut vahvaa tukea opintojaksojen yhteistuottamisessa opettajien kanssa. Digin avulla on kehitetty paljon pedagogiikkaa - se on meille opetusteknologiassa sydämen asia! Näistä kokemuksistamme ja opeistamme tulemme kertomaan teille mielellämme.