Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2021
-
Lapin eAmis -Latuja ammatillisiin opintoihin digitalisuutta hyödyntäen
-
Käytännön esimerkkejä opetustoiminnan kehittämisestä
-
Scaling Up Educational Innovation in Schools
-
Tervetuloa ryhmäytymään - digisti!
-
Etäopetuksen opit jatkokäyttöön
-
Omaopettajien kokemuksia etäajasta ja ajatuksia analytiikkatyökalun hyödyntämisestä etäohjauksessa
-
Oppimisen olohuoneesta digitutorointiin - Uusia ratkaisumalleja arjen perustaitojen parantamiseksi
-
Ketterästi kehittäen järjestelmä oppilashallinnon tarpeisiin
-
Fysiologinen mittaustieto simulaatio-oppimisen ilmiöitä selittämässä
-
Avoin opetus ja oppiminen
Covid-19 kriisi on pakottanut opettajat ja opiskelijat niin kotimaassamme kuin kansainvälisesti hyödyntämään etä- ja hybridiopetuksen mahdollisuuksia kurssien toteuttamiseksi. Tämä on ollut tilanne erityisesti korkeakouluopetuksen kontekstissa, jota on pahimmillaan toteutettu yhtäjakoisesti etäopetuksena maaliskuusta 2020 saakka. Etä- ja hybridiopetuksen työvälineet- ja menetelmät ovat pääosin olleet meille jo aiemmin tuttuja työkaluja, kuten sosiaalisen median palveluita ja videoneuvotteluvälineitä.
Koronakriisin pitkittyessä näitä tuttuja palveluita on hyödynnetty erilaisten opetus- ja oppimistilanteiden opetuksessa tyydyttävin tuloksin. Yleiskäyttöiset työkalut eivät ole kuitenkaan riittäviä silloin, kun kurssin sisällöt liittyvät esimerkiksi uusimman saatavilla olevan teknologian hyödyntämiseen opetuksessa (emergent learning technologies kurssi) tai vaikkapa 3D-suunnittelun harjoittelemiseen (STEAM sivuaineopinnot ja muut kurssit).
Yleiskäyttöisten välineiden rajat tulevat myös vastaan, kun mietitään
tehokkaita yhteisöllisen opiskelun ja ongelmanratkaisun konteksteja.
Asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi koronakriisin aikana olen
hyödyntänyt opetuksessa mysö muunlaisia työskentely-ympäristöjä, kuten
erilaisia simulaattoreita, emulaattoreita, virtuaalitodellisuusmaailmoja
jne. opetuksen toteuttamiseksi muuttuneissa olosuhteissa.
Tässä posterissa esittelen kokemuksiani digitaalista oppimista ja
opettamista koskevien kurssien toteuttamisesta poikkeustilanteissa.
Esittelen kaikki kurssini yleisellä tasolla, jonka lisäksi nostan esille
hyviä / huonoja kokemuksia, sekä hyväksi koettuja työkaluja ja
menetelmiä.